Begin met een knal

Begin met een knal

Vuurwerk dat de vonken ervan afspatten! Zo begin je een succesvol blogbericht. Meteen met de deur in huis vallen en liefst het meest controversiële, opruiende en urgente deel van die deur.

Maak ze wakker met een knal

Hoe maak je een zaal ingedutte, zelfingenomen cultuurminnaars wakker? Takel een viervoudig plastic tuinameublement acht meter boven het toneel. Laat het publiek binnen komen, bekijken en bekeken worden, nog even een appje naar de oppas sturen en zwaaien naar de wethouder als die zich even omdraait. Laat het licht op het overigens lege toneel aan alsof er helemaal niets aan de hand is. En laat dan de tuinstoelen en –tafels vallen.

KLABAMbegin

Dat was het begin van Platform, een toneelbewerking van de toch al controversiële Houellebecq. Vanaf dat moment zat ik met geknepen billen op het puntje van mijn stoel. En met mij de hele zaal.

Je hebt 2 seconden

Je hebt twee seconden om je websitebezoeker te boeien. Anders klikken ze alweer weg. Ieders vinger hangt al boven de muisknop. ‘Klik klik klik, wat was dat? O, laat maar.’

Te veel teksten op het web beginnen met algemeenheden als: ‘In steeds meer steden wordt vuurwerk verboden…’, ‘De oude Grieken vierden al nieuwjaar…’, ‘Iedereen houdt van vuurwerk…’. Die schrijvers hebben te veel opstellen met brave inleidingen moeten schrijven op school. Een lange oprit met aan weerszijden bomen in het gelid en een modderpad voor de koets. In plaats van een pakkende, veelbelovende, prikkelende entree.

Gebraden dodo

Verwelkom je bezoekers met champagne, een high five en een orkest van vier frisse saxofonistes. Dienbladen vol heerlijke hapjes die je smaakpapillen al doen kwijlen voor je goed en wel binnen bent. Een brutaal sandwichbord met de allerlaatste dodo op een bedje van gloeiende kooltjes – van de vegetarische slager. Anders heeft je potentiële klant al doorgeklikt. Naar een andere website. Van een concurrent.

Wat knalt als een champagnekurk?

Een behoefte, een pijnpunt, een probleem: dat is een goed begin. Als het tenminste urgent is voor je doelgroep en als je die urgentie meteen aanspreekt. Dus niet ‘veel managers ondervinden weerstand bij veranderingen’, want dat weten we nou wel. Dat is als een losse drempel, waar je zo langzamerhand automatisch overheen stapt. Je tilt automatisch je voet al op. Ja, ja, weerstand. We kennen het.

Zorg dat het schuurt

Maak het urgent, zorg dat het pijn doet. Til de drempel nog wat op, zodat ze alsnog struikelen. Keihard op hun neus: ‘Weerstand bij veranderingen is de oorzaak van het mislukken van 90% van de projecten’. In your face. Nog niet urgent genoeg? ‘Managers ontslagen door weerstand bij veranderingen.’ Je moet er natuurlijk wel een goed verhaal bij hebben, want als je ze drie keer hebt moeten uitleggen dat het nou zo’n vaart ook weer niet loopt, ben je je publiek ook kwijt. Keer het om: ‘Op zoek naar weerstand bij verandering.’ Of gebruik een open vraag, die je in je verhaal eronder beantwoordt. Vragen prikkelen altijd.

Probeer het zelf

Houd een tijdje bij welke titels en inleidende zinnen jou nieuwsgierig maken. Noteer ze. Vertaal ze naar het onderwerp van jouw artikelen. Test verschillende inleidingen bij je doelgroep. Dat kan online met A/B-testen, maar ook offline. Leg twee opgevouwen A4’tjes neer met alleen de beginzin zichtbaar. Laat je doelgroep kiezen.

Nog één tip

Grote schrijvers schrijven hun beginzin vaak als het hele boek al af is. Pas dan kun je die veelbelovende beginzin schrijven en een titel bedenken die de lading dekt. Ga dus niet drie uur naar een groot wit scherm staren in afwachting van die ene briljante inval. En als je er zelf niet op komt, kun je altijd nog hulp inroepen. Voor één briljante zin reken ik niets.

Deel dit artikel op LinkedIn als jij een knallend 2016 wil met elke dag vuurwerk.

2 reacties

  1. Titels zijn altijd mijn favoriet en ik ben er aardig goed ik mag ik zeggen, maar jouw blog geeft me nog meer mooie ingangen….! Heel leuk geschreven ook en ik heb weer met plezier gelezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *