Referenties

Referenties: ervaringen en blogs

Geloof niet zomaar wat je op deze website leest. Natuurlijk ben ik enthousiast over mijn eigen aanpak. Kijk eens naar wat meer klanten vinden. De meeste originele referenties en succesblogs kun je zelf bekijken op LinkedIn of met de link naar de tekst die ik geschreven heb. Neem het niet van mij aan, maar oordeel zelf. Bloggen levert meer klanten, zeggen ook zij.

Ervaringen van klanten

Ervaringen geeft je de oordelen van wat klanten nog meer mailden of op social media plaatsten.

Succesblogs van klanten

Succesblogs geeft links naar een aantal blogartikelen, webteksten en meer die ik voor mijn klanten schreef.

Aanbeveling schrijven

Wil je zelf een referentie schrijven? Plaats die dan op mijn profiel op LinkedIn, scroll naar beneden tot je bij Aanbevelingen / Recommandations komt en klik daar op ‘Geef Caroline D. een aanbeveling’.

referenties

Vraag zelf ook referenties van je klanten

Omdat Nederlanders niet van opscheppers houden, is het des te belangrijker dat je anderen laat vertellen hoe goed je bent. Je maakt geen indruk door te zeggen hoe goed je bent, je maakt vooral indruk als anderen vertellen hoe goed je bent. Zelfs wanneer een directe collega of een accountmanager wijzen op de kwaliteiten van een consultant, heeft dit positief effect op iemands mening. Referenties op je website zijn dus onontbeerlijk.

Hoe kom je aan referenties?

Het is niet meer dan normaal dat je tijdens en na een project aan een klant vraagt hoe hij het project ervaren heeft. In eerste instantie om ervan te leren. Om je klant de kans te geven haar verhaal te doen. Om je consultant de kans te geven nog iets recht te zetten. En ook om op te nemen in je referenties.

Daarnaast kun je de Aanbevelingen/ Recommendations op LinkedIn van je consultants gebruiken voor zover die gaan over werk wat ze voor jouw bureau hebben uitgevoerd. Ook voor hen is het zowel leerzaam als nuttig om die aan hun opdrachtgevers te vragen. Verrassend vaak zijn die aanbevelingen positiever dan de consultant dacht. Heeft die ook weer een goede week.

No logo

Logo’s van klanten zijn geen referenties. Dat zijn logo’s, waar soms nog niet eens de naam uit te halen is. Een referentie bestaat uit een citaat van een opdrachtgever, zijn volledige naam en functie, een kleine portretfoto en een link naar de website van het bedrijf. Daar mag je best een logo bij plaatsen, dat kan werken als het een bekend bedrijf is.

Wat als je het niet bij je bureau vindt passen?

Voor ieder bureau ligt de grens van integriteit ergens anders. Ik heb bureaus onder mijn klanten die zelfs een pagina met referenties opschepperig vinden. Zorg dan ten minste dat je blogt over je projecten en je klanten daar aan het woord laat. Dit kun je onderbrengen in een aparte categorie die je referenties, show cases of casuïstiek noemt.

Reageren is niet mogelijk