16 blogfouten die je echt niet moet maken

blogfoutenBen je lekker op gang met je blog, krijg je nog steeds niet de score die je wil. De gebruikelijke blogfouten maak je niet meer: je post regelmatig, je let op je SEO en je schrijft artikelen van meer dan 300 woorden. Zijn er dan toch nog blogfouten die je over het hoofd ziet? Loop snel even dit lijstje langs en optimaliseer jouw blog!

16 blogfouten

  1. Begin met een uitgebreide inleiding. Dan klikken je webbezoekers meteen door. Ze zijn niet geïnteresseerd in wat de oude Romeinen ook al deden, je hoeft ze niet te vertellen wat ze al weten en ze hebben niet het geduld voor een lange prelude. Begin dus met een knal.
  2. Schrijf zoals je een projectverslag schrijft. Webteksten vereisen een andere stijl, ook als je voor hetzelfde publiek schrijft.
  3. Vergeet tussenkoppen. Tussenkoppen maken je tekst prettiger leesbaar op het scherm, ze structureren je tekst en het scoort ook nog op zoekmachines.
  4. Vergeet een oproep tot actie aan het eind. Als je niet schrijft voor een doel, kun je net zo goed niet schrijven. Al vraag je maar om het artikel te delen op social media of een reactie achter te laten.
  5. Kopieer een blogartikel van een ander. Google straft dat af en terecht. Je verdwijnt onderaan de zoekresultaten met het artikel en als je het vaker doet verdwijnt je hele website naar onderen.
  6. Vertaal een blogartikel van een ander. Dat heeft Google echt wel door.
  7. Schrijf over een onderwerp waar je zelf geen advies in geeft. Je wekt verkeerde verwachtingen, het draagt niet bij aan je vindbaarheid en het draagt niet bij aan je conversie, laat staan je omzet. Vaak heb je er ook gewoon minder verstand van. Waarom zie ik het dan zo vaak?
  8. Plaats geen illustraties. Illustraties verluchtigen je tekst, ze versmallen de kolombreedte, waardoor je intro gemakkelijker leest en ze illustreren je verhaal. Bovendien is Google er gek op.
  9. Gebruik vakjargon om je doelgroep te selecteren. Ook tussen vakgenoten komen misverstanden voor door verschillende terminologie. Gebruik het alleen als een gewoon Nederlands woord echt niet volstaat. Laat een niet-vakgenoot meelezen, want je gebruikt vaak onbewust vaktaal.
  10. Gebruik moeilijke woorden om indruk te maken. Dit is een van de meest voorkomende blogfouten. Op internet zijn mensen lui, zelfs de heel actieve. Moeilijke woorden komen nog moeilijker over. Drie lange woorden in een zin met een niet-alledaagse betekenis en je bent ze kwijt. Geloof me. En woorden die ze niet kennen doen ze nog sneller afhaken. Het ergste is misschien nog wel dat ik veel moeilijke woorden zie, die gewoon verkeerd gebruikt zijn. Dat staat pas dom.
  11. Prop je tekst vol met zoekwoorden voor je SEO. Google wordt steeds slimmer en menselijker. En uiteindelijk wil je toch dat ménsen iets doen met je tekst. Ook een bericht dat bovenaan in Google staat kan zo beroerd lezen dat mensen direct wegklikken.
  12. Let niet op spelling en grammatica, want het gaat erom dat ze het begrijpen.  Fouten in je tekst zijn dus gewoon blogfouten. Fouten irriteren je lezers en geven net zo’n slechte indruk als een lezing in een slechtzittend pak. Een geschreven tekst luistert bovendien nauwer dan een gesproken tekst. Je mist de intonatie, je kunt niet checken bij je publiek of het goed aankomt, laat staan dat je het kunt corrigeren. En het blijft er staan. Ook al pas je het aan.
  13. Post het direct. Doordat ook een juiste tekst verkeerd kan worden uitgelegd, laat ik mijn teksten altijd minstens een nacht marineren. De volgende dag kijk je er fris tegenaan en zie je ineens helder dat de structuur anders moet of dat die hele alinea beter weg kan.
  14. Vergeet deel-knoppen te plaatsen. Dat is net zo iets als je klanten verbieden om over je te praten. Je mist gratis reclame die bovendien dubbel zo effectief is, omdat het anderen zijn die jouw loftrompet blazen!
  15. Verspreid het niet. Je blog en je social media versterken elkaar. Verspreid dus oude en nieuwe blogartikelen regelmatig op de social media waar jouw doelgroep actief is. Deel je blogartikelen ook per e-mail. Dat levert op mijn websites elke week weer een piek van bezoekers op.
  16. Maak reclame. Dit is misschien wel de ergste van alle blogfouten die je kunt maken. Als je in je blogartikelen roept hoe goed je zelf bent, herkennen mensen dat meteen als reclame. Ze schrijven zich uit voor je nieuwsbrief en je reputatie is direct gekelderd.

Meteen een upgrade van je website

Deze blogfouten zul je niet gauw meer maken. Krijg je toch nog niet het gewenste resultaat? Vraag ons dan eens ernaar te kijken. Vanuit SEO-perspectief of vanuit de teksten. Dan krijg je een grondig verslag met een concreet plan van aanpak, of we verbeteren meteen je hele website. Welke blogfouten ken je nog meer? Deel het hieronder in het reactieveld en help elkaar!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “16 blogfouten die je echt niet moet maken”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten