17 misverstanden over bloggen

misverstanden over bloggenWaarom zou ik je lastigvallen met fouten en misverstanden? Omdat ik deze misverstanden over bloggen echt dagelijks tegenkom. En ik hoop dat ik jou als trouwe blogvolger daadwerkelijk kan helpen een succes kan maken van je blog, je website en je online communicatie. Dus toch maar:

17 misverstanden over bloggen

  1. Bloggen is voor meisjes die iets met beauty doen of voor reisverslagen. Iedereen blogt, zakelijk en privé. Als jouw bedrijf dat nog niet doet heb je een paar jaar in te halen. Meisjes die iets met beauty doen, maken vast ook gebruik van e-mail en social media. Er zijn er zelfs die er miljoenen mee verdienen. En ze hebben een slim betalingssysteem op hun website. Een intelligent verdienmodel. Eigenlijk zou je eens wat meer op die beautymeisjes moeten letten!
  2. Bloggen levert niets op. Nou ja, behalve die beautymeisjes dan. Het geeft bovendien je score op Google een boost en het onderhoudt je klantcontacten. Er zijn zelfs bedrijven die met bloggen regelrecht leads krijgen. Je weet wel, van die klanten die je spontaan gaan bellen en bereid zijn een fors bedrag voor jouw diensten te betalen. Ik ken ze. Ze zitten onder mijn beste klanten. Ja, mij gebeurt het ook!
  3. Bloggen moet over een actueel onderwerp gaan. Net zo goed als een managementboek over een actueel onderwerp moet gaan. Het onderwerp moet natuurlijk niet verouderd zijn. Het moet inhoud hebben. En het mag best eens aanhaken op een actueel onderwerp. Ik heb al veel blogartikelen voor mijn klanten geschreven die aanhaken op al het gedoe bij de banken. Maar een blog moet vooral relevant zijn. Waardevol. Een cadeautje voor je doelgroep.
  4. Als je blogt moet je heel goed kunnen schrijven. Mensen die onzeker zijn koesteren dit soort misverstanden. Je hoeft geen romanschrijver te zijn of een copywriter. Er zijn wel een aantal dingen waar je op moet letten. Je kunt het natuurlijk ook laten redigeren. Niet door een willekeurige tekstschrijver, maar iemand met kennis van jouw vak en van bloggen en webteksten.
  5. Als je blogt hoef je niet te kunnen schrijven. Een van de misverstanden aan de andere kant van de schaal, bij mensen die al te zeker van zichzelf zijn. Ik kom toch een partij rotzooi tegen! Dus ja, laat er ten minste een ander naar kijken. Als je zo gauw niemand vindt die zowel jouw vak begrijpt als wat van bloggen weet, vraag het je beste klant. Daar is het ten slotte voor bestemd.
  6. Bloggen kost heel veel tijd. In mijn vorige blogartikel gaf ik 15 tips waarmee je een blogartikel kunt (laten) schrijven zonder dat het je tijd kost.
  7. Bloggen doe je snel even tussendoor. Ja, net zoals je tussendoor een fusie erdoorheen jaagt. Kan wel, maar het doet meer schade dan dat het oplevert. Als je het goed voorbereidt, werkt vanuit de ziel van je organisatie, het inbed in je totale marketing en er de juiste mensen bij betrekt, hoeft het bloggen zelf niet veel tijd te kosten. Maar het is geen tussendoortje.
  8. Een blog moet heel kort zijn. Voor zoekmachineoptimalisatie moet je ten minste 300 woorden schrijven. Maar als je duizend woorden nodig hebt om de boodschap over te brengen, en je gebruikt de goede woorden, leest je doelgroep ze alle duizend. Wel gebruiken veel bloggers te veel woorden. Overbodige woorden. Omslachtige beschrijvingen. Onnodige herhalingen. Dan maak ik het lekker kort voor je.
  9. Bloggen doe je in plaats van social media. Denk je echt dat je nu niets meer aan je social media hoeft te doen? Dat zijn nog eens misverstanden over bloggen! Bloggen biedt juist de broodnodige content voor je social media.
  10. Bloggen kun je aan de afdeling marketing of communicatie overlaten. Als je niet blogt over de essentie van je kennis en ervaring, als je niet blogt over de expertise van je medewerkers, dan ben je loze content aan het schrijven. Die kennis mist de afdeling marketing per definitie. Die kennis zit bij je mensen, je consultants. Sleep ze er aan hun haren bij. Zij moeten de basis leveren. Marketing en Communicatie kunnen hooguit helpen om het vorm te geven.
  11. Bloggen is voorbij. Nu is alles social media. Maar social media zonder content is niet meer dan gebakken lucht. Daar wil je als adviesbureau toch niet mee geassocieerd worden. En de content? Die staat in je blog.
  12. Bloggen is snel ff scoren. Dat denken jouw klanten ook wel eens: ‘een overname is snel ff scoren.’ Maar zo’n grote verandering neemt vaak jaren in beslag. Een blog gaat net zo snel als een reputatie opbouwen. Een reputatie is gebaseerd op vertrouwen. En vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
  13. Met een blog verdien je geld. Ja, die blogmeisjes wel. Dit zijn pijnlijke misverstanden. Vooral als je al maanden geduld hebt geoefend en er dan achter komt dat je nog geen tonnen hebt omgezet. Als je een goede reputatie hebt opgebouwd en je hebt veel meer volgers dan je zelf kunt bedienen, kan het zijn dat mensen reclame op je blog willen plaatsen. Daar worden de blogmeisjes rijk van. Maar ik zou als bedrijf geen reclame op mijn blog of op mijn website willen toestaan. Goed, dat beslis je zelf. Eerst die reputatie maar even opbouwen dan.
  14. Een blog redigeren betekent even de d’tjes en t’tjes rechtzetten. Een voormalige klant tikte mij eens op de vingers: ik had een tikfout laten staan. Terecht dat hij mij dat verweet, maar het is niet zoals hij zei ‘dat waar ik je voor betaal’. Je betaalt mij voor het omzetten van jouw kennis in een aantrekkelijk verhaal dat conversie oplevert. Onderdeel daarvan is correct Nederlands, maar dat is het gemakkelijkste en een van de minder interessante onderdelen. Natuurlijk moet de spelling kloppen, maar dat is niet meer dan een voorwaarde. Sinds die strenge klant let ik er overigens nog beter op!
  15. Ik stuur gewoon een schemaatje rond en dan gaan ze wel bloggen als ze aan de beurt zijn. Helaas. Veel mensen moeten over een flinke hobbel van schroom heen. Koos verwoordde dat heel goed toen ik vertelde van mijn podiumangst, vooral achter de piano: ‘De angst die jij op het podium voelt, die voel ik als ik iets schrijf wat anderen gaan lezen.’ Anderen hebben net zoveel aversie tegen het schrijven van blogberichten als tegen het invullen van hun urenbriefje. Daarom bied ik blogcafé’s aan. Daarmee fris ik halfjaarlijks de kennis op en geef ik input voor twee of meer blogartikelen, zodat iedereen weer even voort kan. En dan nog hebben ze mijn aanjaagdienst nog wel eens nodig. Want vreemde ogen dwingen.
  16. Blogs worden niet gelezen. Als je ervan uitgaat dat 10% van de lezers een reactie plaatst of het artikel deelt op social media, kortom, er iets mee doet, dan wordt mijn blog toch redelijk vaak tot het einde gelezen. In elk geval klikt 30 (Blogbijbel) tot 50 (Cline Kennis Delen) procent op de link die ik per e-mail verstuur. Bij al die klikkers, of ze het nou lezen of niet, kom ik toch weer even top of mind te staan. En dan heb ik het nog niet over de mensen die mijn mails wel zien, maar wegklikken omdat ze er even geen tijd voor hebben. Ze hebben wel mijn naam weer gezien. Soms verontschuldigen ze zich zelfs spontaan, dat ze niet alles lezen.
  17. Mailings met een link naar je blog irriteren je doelgroep. Behalve als ze zich heel gemakkelijk kunnen uitschrijven. Ik bedank mensen ook die zich uitschrijven, want ze schonen mijn bestand op. Daarom werk ik er ook dagelijks aan om nieuwe lezers te werven. En sommigen volgen mij al jaren. Vanaf dat ik per e-mail een feuilleton rondstuurde van mijn tweede roman jesse06. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je waardevolle en relevantie content in je blog plaatst. Zie voorgaande misverstanden over bloggen.

Wat houdt je nog tegen?

Heb jij nog iets dat je tegenhoudt om te gaan bloggen? Dat berust vast op een misverstand. Ik help je graag uit de droom. Schrijf het hieronder in het reactieveld en ik zal je persoonlijk antwoorden!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten