3 tips voor een verleidend verhaal

tolstoi verhalenSuccesverhalen zijn saai. Tolstoi schreef in de wereldberoemde openingszin van Anna Karenina: ‘Alle gelukkige gezinnen lijken op elkaar, elk ongelukkig gezin is ongelukkig op zijn eigen wijze.’

Op Facebook vond ik een opmerking: als alle vrouwen besloten om vanaf vandaag tevreden zijn met hun lichaam, is morgen een hele industrie failliet.

Toch wil je een positieve boodschap brengen. Hoe doe je dat?

Je hebt een verleidend verhaal nodig

Je kunt geen boodschap overbrengen zonder verhaal. De meest zakelijke mededelingen vergen een verhaal. Zeker als je wilt dat het overkomt. Maar hoe maak je een verhaal nu verleidend?

  1. Begin met een knal
  2. Geef de lezer een probleem met hulp van Arie
  3. Gebruik je zintuigen

Begin een verleidend verhaal met een knal

De eerste zin van dit blogartikel is ‘Succesverhalen zijn saai’. Daarmee wil ik je even wakker schudden. Je hebt drie seconden om een surfende lezer te interesseren. Wordt hij in die drie seconden niet gegrepen, dan klikt hij door. Grijp hem bij de strot. Begin je verhaal meteen met iets wat schokt, verbaast of prikkelt. Begin met beweging, laat iemand letterlijk je verhaal in struikelen. Begin desnoods met lieve kittens of seks, als je lezer maar even denkt: wtf?! Begin dus nooit met een lieflijke inleiding van een mooie zomerdag en een kabbelend beekje en begin al helemaal nooit over de oude Grieken die al blogden of wat je onderwerp verder ook moge zijn.

Arie’s verhaal van de verandering

De oplossing is oninteressant als er geen probleem is, ik begon er al mee. Het probleem staat tussen de hoofdpersoon en zijn geluk in, het creëert spanning, de verteller drijft het op de spits en maakt het probleem urgent: als je het nu niet oplost, gebeurt er iets verschrikkelijks. Dan onderneemt de hoofdpersoon actie. Dat mag eindigen in een succes, maar geen succes smaakt zoet zonder de pijn en de ontberingen die eraan vooraf gingen.

Gebruik je zintuigen

Er is de al te veel aangehaalde formule ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’. Echte deskundigen kennen de beste manier om een boodschap over te brengen. Dat is je publiek het verhaal te laten beleven. Het voordeel van tekst is dat je alles kunt beschrijven. Beter nog dan in een film, kun je beschrijven hoe de ijsregen gemeen prikt op de huid in je gezicht, hoe je handen langzaam bevriezen tot blauwe ijsklompen. Je hoort alleen krassen van de ijzers over de bevroren sloot. De daarop volgende geur van hete chocolademelk en de weldadig zoete smaak wanneer je zo’n beker aan je lippen zet. Gebruik dus je zintuigen in een goed verleidend verhaal: je tastzin (inclusief temperatuur!), gezicht, gehoor, smaak en geur.

Nu jij!

Waardoor laat jij je verleiden? Wanneer lees je verder? Wanneer denk jij wtf?! Schrijf het in de reactie!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “3 tips voor een verleidend verhaal”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten