52 onderwerpen voor een aantrekkelijk artikel

52 onderwerpen

Vind je het lastig om elke week nieuwe onderwerpen te verzinnen om over te schrijven? Ik durf hier te beweren dat alle consultants veel meer weten dan de mensen in de bedrijven die ze adviseren. Als dat niet zo was, zou je geen werk hebben, toch?

Je weet meer dan je denkt

Je werkt in een omgeving waarin iedereen weet hoe het werkt. Je houdt je vakliteratuur bij, dus je denkt dat het oude kost is. Maar niet jouw klant. Niet de doelgroep van je bureau. Geloof mij niet, vraag je het klant. De volgende keer op project vraag je het gewoon aan je opdrachtgever of diens medewerkers: Wat weet jij over ITIL, agile, de beste aanpak voor functioneringsgesprekken, hoe je een slechtnieuwsgesprek begint, de beste aanpak om een risicoanalyse voor je project te doen, de slechtste manier om een bedrijfsverandering door te voeren en ga zo maar door. Het antwoord zal meestal fout zijn, of wat gestotter of ronduit ‘nee’. Volgende vraag: ‘Wil je dat weten?’ Als ze dat willen weten, heb jij het onderwerp voor je volgende blogartikel. En waar je al die vragen vandaan haalt? Hieronder alvast 52 voor het komende jaar.

onderwerpen voor je blog52 items voor je beste blogartikelen

  1. Leg in een stappenplan uit hoe je werkt.
  2. Neem een controversieel standpunt in en werk dat uit; wat heeft je doelgroep eraan?
  3. Geef je volgers stof tot nadenken met een bijzondere invalshoek. Beste boardroom, weet je hoe zo’n bedrijfsverandering aankomt op de werkvloer?
  4. Schrijf een feel-good artikel. Er mogen puppies, schattige kinderen en oude wijze mensen in voorkomen. Link het wel aan je eigen vakgebied.
  5. Stel een vraag die je doelgroep bezighoudt en beantwoord die.
  6. Ga uitgebreid in op een reactie op een eerder blogartikel.
  7. Beschrijf ervaringen van jezelf of van een klant.
  8. Gebruik een metafoor of fabel om vaktheorie uit te leggen.
  9. Geef voorbeelden van je werkwijze.
  10. Schrijf een reisverslag van een werkreis.
  11. Som argumenten op om een keuze te maken voor je doelgroep: gedraag je als deskundige, vertel hoeveel tijd, geld of energie jouw voorkeur oplevert, wat de beste kwaliteit is, kortom een verhaal van enerzijds, anderzijds.
  12. Interview een (potentiële) klant of deskundige per e-mail of persoonlijk.
  13. Werk drie tips uit of verzamel een rij van honderd. Je kunt ook de overige tips pas geven als iemand gereageerd heeft.
  14. Schrijf een review van boek of blog, bijvoorbeeld uit het Engels of een taal die je goed beheerst.
  15. Schrijf een review van een inspirerende film met analogie met je eigen onderwerp.
  16. Schrijf een verslag van een sessie, bijeenkomst, project, seminar of lezing van jezelf of een inspirerend spreker.
  17. Bied een lijst van boeken die je je doelgroep aanbeveelt.
  18. Geef een productpresentatie van een kennismakingsproduct; een product dat weinig tijd, geld en moeite kost voor je doelgroep. Doe dit niet vaker dan ongeveer drie keer per jaar.
  19. Schrijf je eigen leerervaringen op.
  20. Maak een samenvatting van je schoolboeken van de vakschool waar je leerde wat je nu doet.
  21. Geef je doelgroep een levensles die een relatie heeft met je dienst.
  22. Vertel een anekdote die plaatsvond op een project.
  23. Geef je lezer een test: wat voor … ben jij?
  24. Schrijf een kwis uit en loof een prijs uit voor wie alles juist heeft. Vertel in de volgende mailing dan wel wie het heeft gewonnen en zet die lezer in het zonnetje.
  25. Leg precies uit hoe een (onderdeel van een) programma of app werkt dat je je doelgroep wilt aanbevelen.
  26. Geef een fysieke of praktische oefening op. Liefst met video.
  27. Geef je volgers een morele opdracht die past in je bedrijfsfilosofie. Bijvoorbeeld: doe de komende week elke dag iets aardigs voor een klant of een medewerker zonder er iets voor terug te verwachten.
  28. Doe een verzoek voor crowdfunding voor een ander en leg de link met je eigen dienst. Ik ga bijvoorbeeld het boek van Koos Vervoort aanbevelen dat we met crowdfunding willen presenteren.
  29. Maak een lijst van alles wat je weet binnen of juist buiten je vakgebied.
  30. Geef huiswerk op aan je volgers ter bespreking in het volgende blogartikel. Bijvoorbeeld: ‘Noteer de komende week elk moment dat je je medewerkers spreekt en hoe lang je ze spreekt’ en leg daarna uit hoe een functioneringsgesprek zich niet hoeft te beperken tot een jaarlijks verplicht nummer.
  31. Zet een wedstrijd uit onder je volgers en zorg voor een prijs.
  32. Geef een kort verslag van een opdracht die je voor een klant of voor je opleiding hebt gemaakt.
  33. Werk een verhaal uit van de vloer om te presenteren aan de top. Anonimiseer, want ze schrikken zich dood. Interview hiervoor een paar mensen die geen blad voor de mond nemen, maar wel constructief blijven.
  34. Beschrijf een project in een stripverhaal.
  35. Presenteer een videoboodschap of podcast.
  36. Verzamel feiten over je vakgebied en presenteer die in een infographic.
  37. Schrijf een uitgebreid pleidooi om niet te doen wat jij juist altijd aanbeveelt. Bijvoorbeeld: ga niet bloggen. Dat levert je maar volgers die nog meer van je willen.
  38. Schrijf een toekomstverhaal met als insteek ‘wat als’. Bijvoorbeeld: ‘wat als we over tien jaar geen leidinggevenden meer hebben.’
  39. Laat elke maand één consultant een eigen pitch plaatsen.
  40. Wissel dit af met de pitch van goede relaties.
  41. Organiseer een cocreatiesessie met je klanten, collega’s of organisaties in dezelfde branche en doe daar verslag van in je blog.
  42. Introduceer de dag, week of maand van wat het ook is dat je vakgebied is. Bijvoorbeeld: de week van de blog.
  43. Lijstjes doen het altijd goed: de 10 beste, 3 stappen om, 12 tips, 20 dingen die je moet weten over…, 25 tips, 7 manieren, 5 goede gewoontes of juist 5 slechte gewoontes, 18 oplossingen of 20 apps, 10 fouten die je doelgroep ‘altijd’ maakt.
  44. Schrijf productbeoordelingen van producten die je doelgroep veel gebruikt.
  45. Geef voorbeelden van wat je klanten doen of hoe zij veel voorkomende problemen oplossen.
  46. Nodig gastbloggers uit waar je doelgroep wat van kan leren.
  47. Interview je favoriete klant. Bijvoorbeeld zoals ik FranklinCovey heb geïnterviewd.
  48. Schrijf over je product en geef de antwoorden op vragen van je klanten.
  49. Geef antwoord op alle lastige en kritische vragen die mensen over jouw dienst kunnen stellen.
  50. Houd trends en maatschappelijke ontwikkelingen op je vakgebied in de gaten en vertel daarover.
  51. Behandel een onderwerp waar jouw doelgroep problemen mee heeft en geef de oplossing.
  52. Leg uit hoe je doelgroep zich het beste kan voorbereiden op een project dat jouw bureau begeleidt.

Jouw onderwerpen

Ik kan onmogelijk compleet zijn. Wat zijn jouw favoriete blogonderwerpen? De enige voorwaarde is dat ze waarde moeten hebben voor jouw doelgroep. Schrijf ze hieronder en inspireer je medelezers.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “52 onderwerpen voor een aantrekkelijk artikel”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten