Aandacht: Waarom de bankcommissaris het nooit kan uitleggen

bank aandachtWaarom denk jij dat jij je doelgroep wel iets uit kunt leggen, terwijl je ziet dat die commissaris van ABN Amro het ook niet kan? Ben jij zoveel slimmer? Denk je dat hij zo dom is?

Nee. De hoogbetaalde banklui zijn niet dom. Ze vergeten alleen om het probleem te benaderen vanuit hun doelgroep. In hun dagelijks leven hebben ze nooit met gewone mensen als jij en ik te maken. Ze praten alleen maar bankentaal met andere bankmensen. En als jij alleen maar omgaat met vakgenoten, ben jij net zo erg.

Wat wil je bereiken?

Je wilt aandacht van je doelgroep, toch? Je wilt dat zij naar je luisteren, voelen wat je wilt overbrengen, erover nadenken en ten slotte doen wat jij wilt dat ze doen. Omdat jij ervan overtuigd bent dat dat het beste is. Niet alleen voor jou, maar ook voor hen. Want natuurlijk wil jij wél bijdragen aan een betere wereld.

Begin bij het perspectief van je doelgroep

Je doelgroep wil zich graag herkennen in je verhaal. Niets is zo aantrekkelijk als een verhaal over jezelf of over iemand die jij zelf had kunnen zijn. Mijn vader kon verhalen verzinnen als de beste. Altijd ging het over een meisje dat toevallig precies zo’n pyjama aan had als ik. Prachtig vond ik dat! En nog steeds trekken verhalen over vrouwen zoals ik mijn aandacht. Sciencefictionschrijvers weten dat ook heel goed: de hoofdpersoon in sf zijn altijd mensen of aliens met zeer menselijke trekken. Het krachtigste is om je doelgroep meteen aan te spreken. ‘Jij’ is dan dichterbij dan ‘u’. Op mijn andere website ClineKennisDelen.nl ben ik begonnen met ‘u’ omdat ik dat professioneler vond. Maar daar ben ik al heel snel van afgestapt. Het is te afstandelijk en spreekt mijn doelgroep dus onvoldoende direct aan.

Voer daarom altijd eerst een doelgroepanalyse uit.

Trek de aandacht met Arie

Hoe sluit je dan aan op het perspectief van je doelgroep? Hoe trek je hun aandacht? Zoals je van Arie weet, bestaat een verhaal uit vijf elementen. Als het verhaal gaat over jouw doelgroep, zijn dit de vijf onderwerpen waarop je kunt aansluiten:

De missie van je doelgroep

Oftewel dat waar zij in het leven naar streven. Hun hogere doel, hun aspiratie, dat wat ze willen bijdragen aan de wereld. Dit kan op vier niveaus:

  1. gewoon plat geld verdienen,
  2. iets bijdragen aan de wereld zoals mensen gezond maken,
  3. vrijheid om je eigen plan te trekken en
  4. leuke dingen doen.

Op de eerste twee niveaus (ook weer volgens Arie), kun je je doelgroep informeren, wie zich wil ontwikkelen kun je iets leren en wie gewoon lol wil hebben kun je verstrooien, een leuk verhaal vertellen. Als je twee of meer aspecten kunt combineren heb je de aandacht helemaal te pakken.

Het probleem dat je doelgroep ervaart

De meeste doelen in het leven liggen niet voor het oprapen, of het nu over geld gaat of de wereld verbeteren. Daar moet je hard voor werken. Daarbij ondervind je weerstand, barrières of hobbels. Sluit aan bij wat je doelgroep ervaart als een probleem en je hebt hun aandacht.

De urgentie die je doelgroep voelt

Je kunt jarenlang over een losse drempel heen stappen. Maar op een dag struikel je erover. Of erger nog: je favoriete tante. Dan ineens is het nodig om die drempel vast te zetten. Het probleem leidt pas tot actie als je doelgroep urgentie voelt. Zorg dat ze die voelen. Houd een paar tantes paraat om over de drempel te sturen. Liefst slecht ter been.

De oplossing die je doelgroep zoekt

Nieuwe bezoekers van je website, onbekenden aan wie jij je verhaal doet, weten nog niet van jouw sublieme oplossing. Voordat je daarmee aan komt zetten, haak je eerst aan bij de oplossing die zij voor ogen hadden. Het pilletje waarmee ze in één keer slank zijn. Dat trekt aandacht! Zonder dieet en zonder vervelende oefeningen. Van daaruit neem je ze mee naar de oplossing die jij biedt. ‘Het dieet zonder dieet’ bijvoorbeeld.

Het resultaat dat je doelgroep wenst

Je kunt ook bij het einde beginnen. Schets je doelgroep het resultaat waar zij naar streven. Dat is concreter dan hun aspiratie of missie. Dat gaat om meetbare eenheden. Vijf kilo lichter, grote besparingen of meer inkomsten, lachende kinderen, goedkeurende blikken van potentiële bedpartners – alles waar jouw doelgroep voor in de benen komt.

Wat is het verhaal van jouw doelgroep? Waar kun jij de aandacht mee trekken? Schrijf het in het reactieveld hieronder! Dan heb ik voor jou een leuke aanbieding…

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

7 gedachten over “Aandacht: Waarom de bankcommissaris het nooit kan uitleggen”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten