Aandacht voor je boodschap

aandachtEr is iets vreemds aan de hand op het internet: mensen schrijven steeds slordiger, terwijl hun doelgroep steeds kritischer wordt.

Jouw doelgroep

Mensen die informatie op internet zoeken, weten dat er veel rommel wordt aangeboden. Iedere gebruiker van e-mail kent de spam die met veel taalfouten probeert om jouw je pincode, tancode of bankgegevens te ontfutselen. Websites die weinig aandacht besteden aan vormgeving of in slecht Nederlands opgesteld zijn, zijn verdacht. Voer daarom altijd eerst een doelgroepanalyse uit.

Snelle e-mail

Tegelijk heeft iedereen minder tijd en is het gemakkelijk om op de ‘send’- of ‘deel’-knop te klikken. We sturen onze e-mails in steeds informelere taal, bij de derde op een dag aan dezelfde persoon gebruik ik vaak niet eens meer een aanhef. Mijn ‘handtekening’ staat er al onder, dus een afsluiting is ook niet meer nodig.

Alles zelf doen

Daarnaast geeft internet het gevoel dat iedereen alles zelf kan doen. Je kunt zelf fotograferen, bloggen, websites bouwen, illustraties maken en teksten schrijven. Zelfs songteksten denken we met zijn allen te kunnen schrijven. Totdat 17 miljoen min dertig mensen die songteksten gaan lezen. Dan komen er televisieprogramma’s die ze fileren, parodieën op Youtube en een verongelijkte componist die het lied terugtrekt. Niet dat die 17 miljoen min dertig mensen zulke briljante teksten hadden geschreven, maar ze weten wel precies wat er fout is. Schrijven is net zoiets als voetbal: niemand kan het zo goed als die handvol schrijvers die echt kunnen schrijven, maar iedereen heeft er verstand van.

Lachen om fouten van anderen

Hetzelfde gebeurde enige tijd geleden met de ‘duurste spatie van het land’: Rijks museum. Iedereen die analoog aan het Engels ‘management boeken’ schrijft, wist ineens dat je Rijksmuseum toch echt aaneen moet schrijven, wat de ontwerpster van het logo over het hoofd had gezien. Taalfouten zijn grappig. Er verschijnen zelfs heel Tampasta en nazi goreng” title=“vermakelijke boekjes “>vermakelijke boekjes over.

Pijnlijke eigen fouten

Laatst sprak ik iemand die een e-mail had gestuurd met in de onderwerpregel van twee woorden een d/t-fout. Normaal krijgt ze drie tot zeven reacties op haar blog (mooi!). Nu kreeg ze dertig e-mails die haar wezen op de fout en niemand reageerde meer op haar blog. Het is niet eerlijk en niet aardig, maar het gebeurt. Ook ik krijg af en toe een e-mail van een kritische lezer over een fout in mijn tekst. Van officiële instanties krijg ik korte e-mails die vol staan met d/t-fouten, grammaticale fouten en passieve zinnen. Ik ontdek de nieuwe rage van de toegevoegde p: gedimpt, gefilmpt – zouden die mensen ook Willempie tegen onze nieuwe koning zeggen?

Verzorg je teksten

Zorg dat de schaarse aandacht uitgaat naar je boodschap en niet naar een taalfout. Laat je tekst een nacht marineren, lees hem de volgende dag nog eens hardop en laat hem door een ander corrigeren als grammatica en spelling niet je sterkste kant zijn. Iedereen moet tenslotte doen waar hij goed in is.

Heb jij nog een goed of grappig voorbeeld van een taalfout? Misschien een tip? Schrijf het hieronder in het reactieveld.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten