Arie forever

Hoewel het het oudste, beste en meest bewezen format is, zijn er nog steeds mensen die bezwaren maken tegen de elementen van Arie voor een goed verhaal. Arie is ook niet echt een format, het is meer een checklist. In mijn vorige artikel heb ik voor de liefhebbers Arie nog eens bij de hand gepakt. Vandaag behandel ik de meestgehoorde bezwaren tegen mijn grote Griekse vriend.

Waarom Arie moet

Anno 2016 laat je je niet meer vertellen hoe het moet. Je bepaalt zelf wel wat je wil met je blogartikel. Je wil gewoon je ei kwijt, je boodschap overbrengen, je verhaal vertellen. Natuurlijk. Ik kan je honderd verschillende vormen opsommen voor een artikel. Overal zullen de elementen van Arie in terugkomen. Je kunt tien varianten uit je hoofd leren, of slechts één achterliggende formule, die de basis is van elke variant. Arie is de universele formule. Als je het lastig vindt om zelf varianten te bedenken, help ik daar graag mee.

Zijn alle elementen van Arie noodzakelijk?

Kun je er niet één of twee weglaten? Nee, dat gaat niet. Mijn moeder vond het bijvoorbeeld vervelend dat er zulke nare dingen gebeurden in mijn korte verhalen en dat er altijd iemand dood moest. Maar een verhaal waarin alles goed gaat is geen verhaal. Dat is een status quo. Wat heb je dan nog te doen als verandermanager?

Ik gaf het al aan: houd geen lezing over een product, maar over wat het product voor een mens betekent. Ik vind bijvoorbeeld paperclips saai, maar voor een mens kunnen ze orde in de chaos scheppen. Dat is vooral relevant als de ambitie van je publiek aansluit op die van je hoofdpersoon, bijvoorbeeld behoefte aan orde om geconcentreerd te kunnen werken. Werk het verder uit met een specifieke opdracht en denk aan Sineks ‘Start with why’. Voeg urgentie toe om je verhaal spannend te maken: de opdracht moet morgenochtend af zijn, anders is de klant boos. Los het probleem op om je verhaal af te ronden: met paperclips is de papierchaos snel gesorteerd. Benoem ten slotte het resultaat om je lezer te overtuigen van de waarde van de oplossing: daarmee werd het bureau overzichtelijk en kon de hoofdpersoon zich gemakkelijk focussen op het werk. De opdracht kwam op tijd af. Elk element dat je hieruit weg laat, maakt het verhaal zwakker.

Arie foreverNiet alles moet expliciet

Je hoeft het echt niet voor te kauwen. In mijn artikelen laat ik vaak weg voor wie ik ze schrijf (voor jou) en wat je ambitie is (het hoogste geluk natuurlijk). Neem de beroemdste six word story: “For sale: baby shoes, never worn.” Dit verhaal gaat over de ouders van de baby – niet de baby zelf, die ervaart namelijk niet de tragedie ervan. Kennelijk wilden deze mensen graag een baby, want ze hebben babyschoentjes aangeschaft. Het probleem is dat de baby kennelijk niet gekomen is om de schoentjes te dragen – de schoentjes zijn nutteloos geworden en pijnlijk in hun aanwezigheid. Je mag zelfs concluderen dat er nooit meer een baby zal komen. Vanwege die nutteloosheid is het ook urgent om de schoentjes te verkopen. Hoe eerder de ouders van deze herinnering af zijn, hoe beter. Hun oplossing is dan ook om de schoentjes te verkopen met als resultaat dat ze verder kunnen met hun leven.

Je ziet dat het flauw is om het verhaal op die manier uit te leggen. De originele versie, in dit geval de korte, is mooi omdát die elementen weglaat. Elementen, die je gemakkelijk kunt invullen als je even nadenkt. Het is dus niet nodig om alle elementen te benoemen, maar dan moet je ze wel suggereren.

Niet noodzakelijk in die volgorde

Ik behandel de elementen van Arie altijd in een vaste, logische volgorde. Dat wil niet zeggen dat je het verhaal in die volgorde moet vertellen. In tegendeel. Er zijn zelfs heel spannende detectives die beginnen met te vertellen wie de moord heeft gepleegd. Als er maar vragen open blijven staan die je naar het einde toe trekken. Een lekker begin vind ik vaak de urgentie: als we nu niet iets doen, gaat het bedrijf failliet. Dan sleur je de lezer meteen het verhaal in. Het is direct spannend.

Je kunt ook heel goed beginnen met een probleem waar de doelgroep zich in herkent, een resultaat dat de doelgroep begeert of een oplossing waar de doelgroep naar zoekt. Soms kun je zelfs je lezers aanspreken met een ambitie die zij delen met de hoofdpersoon van je verhaal. Begin liever niet met uitgebreide beschrijving van de mens waar het over gaat – al introduceer je wel zo snel mogelijk een mens.

Gaan alle artikelen dan niet op elkaar lijken?

Ik heb een aantal voorbeelden genoemd, maar neem zelf de proef op de som. Liever nog, ga met een paar collega’s zitten en noem een aantal zeer uiteenlopende verhalen. Onafhankelijk of het films, sterke vakantieverhalen, boeken, reclames, viral filmpjes of zelfs tweets zijn. Ga op zoek naar de elementen van Arie. Mis je er één? Check of die er niet impliciet in zit. Zo nee, kijk of het verhaal er beter van wordt als je het toevoegt. Stuur mij het resultaat. Want als jij een verhaal vindt dat niet aan deze ‘regels’ van Arie voldoet, krijg je van mij twee filmtickets voor een film naar keuze, mits online te bestellen in Nederland.

Als dus alle verhalen de elementen van Arie in zich hebben, moeten ook alle verhalen die je op de website van je bureau vertelt die elementen in zich hebben.

Heel veel artikelen doen het toch prima zonder Arie?

Een bekende blogvorm is ‘het rijtje’: de 10 beste apps om je gezondheid te tracken, de 7 grootste fouten bij een sollicitatiegesprek of de drie beste TED-talks. Waar blijft Arie dan? De lezer is de mens waar het in deze artikelen over gaat. Zijn ambitie is om gezond te zijn, een baan te vinden of zich te laten motiveren. Zijn probleem is dat hij niet weet hoe dat moet. De urgentie is impliciet, maar staat soms ook in de inleiding: je kunt niet langer onderuit blijven zitten, want anders ga je eerder dood, je hebt een betere baan nodig want in deze baan zit je vast, je kunt veel meer uit het leven halen, maar dan moet je wel nú beginnen. De oplossing staat in die 10, 7 of 3 punten. Het resultaat is dat je gezond wordt, die leuke baan krijgt en er weer helemaal tegenaan kunt.

Nogmaals: mail mij een verhaal dat zich niet aan de regels van Arie houdt en er ook niet beter van wordt, en je krijgt van mij twee filmtickets.

Moet het dan echt volgens Arie?

Ja. En dat maakt het voor jou dus heel gemakkelijk om willekeurig welke ervaring te beschrijven. Liefst een succesvol project dat jij voor je huidige bureau hebt uitgevoerd. Want daar zijn potentiële klanten van je bureau bijna altijd in geïnteresseerd. Vraag nu gratis kaarten aan voor jou en je collega’s met de vragen van Arie.

Nog meer?

Ik ga mij de komende tijd concentreren op mijn website Cline Kennis Delen en mijn doelgroep van websitebeheerders van adviesbureaus. Jij zult het moeten doen met de blogartikelen die hier al staan. Ken je websitebeheerders van adviesbureaus? Verwijs ze naar Cline Kennis Delen en ik zal je er ruim voor belonen met mijn dankbaarheid, een affiliateregeling en misschien nog wel een blogje

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten