Besteed het bloggen nooit uit!

‘Wij willen het bloggen uitbesteden. Hema doet het ook’, argumenteert de man aan de telefoon. ‘Waarom kun je niet gewoon even een paar blogjes voor ons schrijven?’

Dit artikel lees je in ruim twee minuten.

Ik vertik het. Ik ga niet voor jou bloggen. Ik weiger om een beetje te googelen op een onderwerp en daar dan een leuk blogartikel over in elkaar te flansen. Bloggen uitbesteden is net zo raar als een bezoek aan je ouders uitbesteden. Het gaat namelijk om jou, je bedrijf en je verhaal.

Een blog onderscheidt jou en je bedrijf

Met een blog kun jij je onderscheiden van al die anderen die precies hetzelfde doen. O, doe jij het net even anders? Daarom dus. Want jij hebt een eigen visie, een eigen werkwijze en een eigen signatuur. Vooral als je zzp’er bent. Veel grote bedrijven geven een vermogen uit om een persona te creëren om net te doen alsof ze hun klanten persoonlijk behandelen. Als zzp’er kun je niet anders. Dat is je kracht! Zorg dan dat je blog ook die persoonlijke behandeling krijgt. Met bloggen uitbesteden geef je die troefkaart uit handen.

Ben je een groter bedrijf met een aantal medewerkers? Dan laat je elke medewerker bloggen. Juist ook de receptionist of wie er ook in de front office zit. Dat zijn de mensen die het gezicht en de stem van je bedrijf vormen. Met al je uitvoerenden vorm je een divers bedrijf met diverse capaciteiten. Toon die diversiteit, het is je kracht!

Een blog maakt de ervaring specifiek

Bloggen uitbesteden zorgt dat je onderwerp wel aan bod komt en je kunt het zelfs laten optimaliseren op zoekwoorden. (Tussen haakjes, zorg er dan voor dat die zoekwoorden wel specifiek voor jouw bedrijf relevant en onderscheidend zijn. Kies ze niet willekeurig maar laat bijvoorbeeld Mijn Gereedschapskist uitzoeken wat de beste zoekwoorden zijn op basis van een goed doelgroeponderzoek.)

Maar een blog dat iemand anders heeft geschreven over jouw vak, gaat dus niet over jouw aanpak. Het is dus niet onderscheidend.

Toevallig ben ik onderscheidend in deze overtuiging. Veel bloggers zijn het hier niet mee eens. Dit blogartikel kan een ander dus niet zo gemakkelijk voor mij schrijven.

Bloggen uitbesteden maakt geen onderscheidend verhaal

Ten slotte maak je geen onderscheidend verhaal als je bloggen uitbesteedt. Het gaat niet over wat jouw klanten beleven als ze jou inschakelen. En dat zijn de mooiste verhalen, die een lezer uit je doelgroep het meest aanspreken.

Wat kun je wel uitbesteden?

Je kunt natuurlijk wel een gastblog laten schrijven door iemand met wie je veel samenwerkt, een klant, een leverancier of zelfs een beroemdheid die een relatie met je vak heeft. Maar dan noem je het expliciet een gastblog. En dat zijn uitzonderingen.

Wat heb je dan aan mij?

Maar ik kan je wel helpen. Voor veel abonnees interview ik medewerkers, directeuren en klanten. Want dan gaat het over het echte verhaal en de ervaring met jouw bedrijf. Je eigen ‘content’. Bedenk dat een klein bedrijf met vier mensen al gauw een blog vol heeft als iedereen elk jaar drie artikelen schrijft. Een keer per jaar een dag bij elkaar komen onder de bezielende leiding van een blogexpert (mij bijvoorbeeld) en je hebt drie blogartikelen. Die zal ik dan met liefde voor je redigeren.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten