Blog-onderwerpen: 9 tips

Veel ondernemers die ik spreek over zakelijk bloggen, hebben niet zo’n duidelijk beeld van een blog. Ze zeggen dat ze niet weten welke blog-onderwerpen dan interessant zouden zijn. Bloggoeroes intussen, komen met zogenaamd praktische lijstjes en tips over blog-onderwerpen. Alsof je daar als zakelijk dienstverlener iets aan hebt. Je gaat toch niet bloggen over de herfst om je consultants aan te bieden?!

Dit artikel kun je scannen in 30 sec. en lezen in 5 min.

1. ‘Waarover kan ik bloggen?’

Blog daarom over klantcases; projecten die je bureau voor je klanten heeft uitgevoerd. Beschrijf ze vanuit het perspectief van de klant.

Verzamel vragen die klanten je stellen en beantwoord die in je blog. Laat iedereen in je bedrijf klantvragen noteren op een gezamenlijke lijst.

bog-onderwerpen in overvloed

2. ‘Ik heb niet veel blog-onderwerpen.’

Als je net begint, heb je inderdaad niet veel klantcases voor blog-onderwerpen. Sommige beginnende ondernemers hebben echter zelf het traject doorgemaakt dat hun klanten op dit moment ervaren. Hoewel ik klantcases sterker vind, kun je het in dat geval zeker ook over je eigen ervaringen hebben. Zolang er maar een waardevolle boodschap voor je doelgroep in zit.

3. ‘Ik weet niet wat mijn klanten willen lezen.’

Hebben je klanten zelfs nog geen vragen gesteld? Bel ze op en vraag welke vragen zij over jouw vakgebied hebben. Beter nog, benader je droomklanten, potentiële klanten en verzamel hun vragen. Ze zijn allemaal geschikt als blog-onderwerpen. Omdat je dan echt niets verkoopt en toch jezelf moet introduceren, maak je goede kans op een antwoord en het kan zelfs de eerste stap zijn naar een langdurige zakenrelatie. Zo heb ik meer dan zestig bureaus uitgebreid geïnterviewd  voor mijn onderzoek. Slechts tien procent van de benaderde bedrijven wilde of kon niet meewerken. Bovendien volgt een groot deel van hen nu mijn blog.

Zowel vragen als cases zijn vaak veel complexer dan je doelgroep in één artikel kan bevatten. Ga bijvoorbeeld brainstormen of mindmappen om het onderwerp op te splitsen. Schrijf niet een algemeen blogartikel over een verandertraject bij een klant van zes jaar, want daar heeft je doelgroep niet zo veel aan. Zoom in op anekdotes die typerend zijn voor jouw manier van werken en vertel hooguit in de inleiding dat het over een groot traject ging. Rafel ook vragen van klanten uit tot je elk aspect ervan behandeld hebt. Dan ben je zo zeven artikelen verder.

4. ‘Dat is toch niet origineel?’ en ‘Ik heb geen briljant idee.’

Misschien hebben jouw klanten vragen die al op honderd andere artikelen zijn beantwoord. Maar nog nooit door jou. Als je gelooft in je eigen unieke aanpak, is jouw antwoord per definitie origineel. En als je daar niet in geloof, heb je een heel andere taak – daar ga ik niet over.

5. ‘Ik heb geen inspiratie’, ‘Ik kom nooit in de flow’ en ‘Ik ben er nooit voor in de stemming.’

Zakelijk bloggen is gewoon werken, hoor. Als je een casus of een vraag van een klant behandelt, is dat net zoiets als een rapport schrijven. Het hoort erbij en natuurlijk kun je dat wel.

Wil je het bloggen uitbesteden? Prima, maar besteed nooit de inhoud uit. Je kunt een klant laten interviewen zo lang het over jouw dienst gaat en je kunt jezelf laten interviewen om een klantvraag te beantwoorden. Maar laat nooit nooit nooit een of andere blogger – hoe populair ook, zelfs niet Stephen Covey vanuit de hemel – een blog in elkaar flansen met een stapeltje documenten uit jouw archieven of, nog erger, door wat bij elkaar te googelen. Want dat gaat niet over jouw dienst en leidt dus nooit tot conversie naar een opdracht voor jouw bureau.

6. ‘Ik wil niet over mezelf schrijven.’

Heel goed. Je doelgroep wil ook niet over jou lezen. Je doelgroep wil blog-onderwerpen die over henzelf gaan. Daarom is de hoofdrol in je blogartikel weggelegd voor een vertegenwoordiger uit je doelgroep. Dat zijn dan ook de mensen die je moet benaderen als je niet weet waar je over moet schrijven. Hun vragen moet je beantwoorden en hun verhaal moet je vertellen. Niet het jouwe.

7. ‘Niet weer zo’n stom lijstjesblog.’

Lijstjesblogs als deze werken. Dat wil zeggen, mensen klikken er graag op en ze scannen er graag doorheen. Maar als je wilt dat jouw doelgroep jouw bureau gaat inhuren, zul je met verhalen moeten komen. Maar af en toe een lijstjesblog kan helemaal geen kwaad.

8. ‘Mijn dienst is erg privacygevoelig. Ik kan het dus nooit over mijn klanten hebben.’

Vragen van je klanten kun je natuurlijk altijd behandelen.

Natuurlijk kun je het wel over je klanten hebben zonder hen met naam en toenaam te noemen. Een gouden truc is de sekseverandering: maak van mannen vrouwen en andersom. Vaak herkennen zelfs hun ouders hen dan niet meer. Maar meestal is het genoeg om alleen een naam te veranderen.

Overigens is privacy aan het veranderen. Steeds vaker zijn mensen, vooral jongeren, heel open over heel gevoelige situaties. Check bij jouw klanten of zij niet toch bereid zijn om met naam en toenaam in je blog te verschijnen. Laat je verrassen.

Ten slotte kun je er statistiek bij halen om aan je besproken klant en je doelgroep aan te geven dat zij niet de enigen zijn; ‘Het percentagepositieve gonorroetests in soa-centra steeg in 2011 met 27%’ (NHG). Is nog informatief ook.

9. ‘Ik heb niet elke keer actuele blog-onderwerpen.’

Het gaat hier om zakelijk bloggen. Afgezien van zakelijke ontwikkelingen op je vakgebied waarvan je jouw doelgroep op de hoogte wil houden, is dat allemaal niet bijster actueel. En dat hoeft ook niet. Het is leuk om in te haken op het nieuws, maar doe dat op social media. Schrijf bij een spraakmakende fusie in het nieuws bijvoorbeeld een korte inleiding en link naar je blogartikel over fusies.

Zogenaamd actuele blog-onderwerpen als nieuwe medewerkers, een nieuw bedrijfspand of een nieuwe opdracht zijn alleen relevant voor de directbetrokkenen. Je zult er geen nieuwe klanten mee krijgen, in tegendeel.

Weinig vakgebieden veranderen zo snel dat je elke week nieuwe ontwikkelingen kunt benoemen. Vaker zul je een heel relevant voorbeeld van zeven jaar geleden kunnen noemen. Het gaat erom dat het relevant is voor je doelgroep, niet dat het vandaag in het nieuws is.

Vind je het toch lastig om blog-onderwerpen te vinden? Neem contact op en leen een uurtje mijn brein om mee te sparren. Ik weet zeker dat je daarna ten minste twaalf onderwerpen hebt om het komende jaar over te bloggen!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten