Blog schrijven? Tips!

“Hoe kan ik me uniek positioneren met een blog schrijven; heb je tips?”

Leestijd 4 minuten

Van de meer dan driehonderd websites van adviesbureaus die ik heb onderzocht, was er geen één die een dienst aanbood die ik zie als een game changer. En dat hoeft ook niet. Als jouw doelgroep de keus heeft uit een aantal bureaus, zullen ze de bureaus kiezen die ze het meest aanspreken. Niet wéér een nieuwe versie van Lean, Agile, Scrum of Quop, maar de mens achter de adviseur is bepalend.

een van de briljante strips van Van 9 tot 5

En dan is het ineens helemaal niet zo moeilijk meer om je te onderscheiden. ‘Be yourself, everybody else is already taken’, zou Oscar Wilde gezegd hebben.

blog schjrijven tips

Maar dan wordt het voor sommigen juist verschrikkelijk moeilijk. Zo moeilijk als het voor een puber is om ‘gewoon zichzelf te zijn’. Daarom hier een paar eenvoudige blog-schrijven-tips.

Blog schrijven Tips, No 1: Gebruik je eigen taal

Schrijf in je eigen taal, zonder moeilijke woorden of vaktaal. Voor wie moeite heeft met schrijven, zijn er talloze technieken en bureaus die een gesproken verhaal omzetten in geschreven tekst. Maar ga dan niet anders praten omdat het officieel is. Ik werk bijvoorbeeld graag met Transcriptieonline.nl. Laat wel meteen alle zinnen strijken tot het correcte grammaticale zinnen zijn. 

Kijk dus ook even of er geen passieve zinnen tussen zitten: zinnen waarin je niet kunt achterhalen wie het doet en het lijdend voorwerp het belangrijkst is: ‘De kapiteinwordt geslagen’, ‘De hond wordt uitgelaten’ of ‘Het boek wordt gelezen.’ Door wie? vraag ik dan altijd. Maar zelfs als dat erachter staat, kunnen de zinnen beter. Dus niet ‘De hond wordt uitgelaten door haar baas’, maar ‘Marieke laat de hond uit’. Zie je hoeveel krachtiger en frisser het er staat?

Blog schrijven Tips, No 2: Begin bij waar je klant naar zoekt

Op mijn post op LinkedIn met het filmpje dat VIDM van mij maakte over blogonderwerpen, reageert iemand: “De vraag die niet wordt gesteld [door wie?], maar waar ik wel veel antwoord op geef tijdens een consult: mensen zijn nog niet los van hun ex.”

De schrijver kan na een kennismaking en een paar consults daar voorzichtig over beginnen, maar kennelijk is het niet iets waar zijn klanten spontaan over beginnen.

Dan gaat er dus niemand zoeken naar een artikel over hoe ze loskomen van hun ex. Als ze daar een artikel over vinden, denken ze: “Dat is mijn probleem niet. Ik heb heel andere vragen.”

Waar jij dus over blogt is waar jouw doelgroep naar zoekt. Waar ze op googelen. Een vraag die ze herkennen. Dan heb je meteen een goede titel.

Blog schrijven Tips, No 3: Ga in op de pijn

Mensen vinden het negatief om de ‘pijn’ of het ‘probleem’ van hun doelgroep te gebruiken en dat is het ook. Maar noem mij één verhaal waarin geen probleem voorkomt. Het mag het allerzoetste kinderverhaaltje zijn. Noem mij één klant die geen enkel probleem had, maar toch jouw diensten inriep. Pijn en problemen zijn er om opgelost te worden. Door jou. [Ja, dat was even een passieve zin, maar ik mag dat, omdat ik de regels beheers. Dat mag jij ook als je er echt mee spelen kunt.]

En dan neem je niet zomaar een probleem, maar het allerurgentste probleem. Een probleem dat zoveel aandacht vraagt, dat je doelgroep er wakker van ligt en dat ze onmogelijk voor zich uit kunnen schuiven. De nieuwe privacywet die inging  op een onwrikbare datum is een goed voorbeeld. Wil je doelgroep er niet aan, benoem dan de risico’s: veel artikelen gingen viral omdat ze het vooral hadden over de enorme boetes, al geloof ik dat het wel meevalt met die boetes.

Blog schrijven Tips, No 4: Los het op

Natuurlijk heeft je doelgroep zelf al geprobeerd om het probleem op te lossen. Al was het maar door het te negeren. Maar veel adviesbureaus en zakelijke dienstverleners geloven heilig in een bepaalde aanpak, omdat die beter is dan andere aanpakken. Een agile coach schudt bijvoorbeeld zó tien voordelen van scrum uit haar mouw boven de watervalmethode. Vraag maar aan een scrummer in je buurt wat dat betekent, je krijgt die tien voordelen erbij cadeau. Minstens één zo’n voordeel kun je noemen van je eigen aanpak. Benoem het verschil en vertel waarom jouw aanpak beter is.

Blog schrijven Tips, No 5: Eind goed, al goed

Is het vandaag de dag van het Citaat? Dit is een toneelstuk van Shakespeare: All’s well that ends well. In een roman mag een verhaal nog slecht aflopen, maar natuurlijk niet in een blogartikel dat je volgens bovenstaande tips geschreven hebt. Benoem het resultaat van jouw interventie. In geuren en kleuren. Ja, serieus, gebruik zoveel mogelijk zintuigelijke beschrijvingen, zodat het gaat leven.

Blog schrijven Tips, No 6: Marineren en opsmaak maken

Je hoeft mij echt niet in te huren om je artikel te redigeren, maar laat het in elk geval een nachtje ‘marineren’. De volgende dag kijk je er altijd frisser tegenaan. Als je nog geen waanzinnig succes hebt met bloggen (en dat is het geval, anders zou je dit niet lezen), laat het dan aan iemand uit je doelgroep lezen. Zorg dat er niet te veel taalfouten in staan en weet dat alleen de spellingchecker verre van voldoende is. Helaas heb ik boeken gezien die zogenaamde professionals voor veel geld geredigeerd hebben en die toch vol met fouten staan én met kromme, passieve zinnen. Nou, huur me dan toch maar in. 

Blog schrijven Tips, No 7: Doe de Blogchallenge Adventkalender

In de donkere dagen voor kerst is het fijn om elke dag een luikje open te trekken. Een luikje in je hoofd, met een nieuw inzicht. Met de Blogchallenge Adventkalender krijg je elke dag een korte opdracht. Je besteedt er niet meer dan tien minuten aan. Je krijgt elke dag feedback en zo heb je aan het eind niet alleen een briljant blogartikel, maar ook genoeg geleerd om dat voor heel 2019 vol te houden! Schrijf je nu in voor de Blogchallenge Adventkalender. Het kan tot en met 30 november:

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten