Bloggen op Facebook

‘We bloggen op Facebook, dat wordt veel meer gezien dan onze website’, hoor ik veel. Maar:

leestijd 3,5 min

  • Wat je op Facebook doet is geen blog.
  • Je hebt een verhaal nodig.
  • Als je een lang verhaal schrijft wordt het zelden gelezen, want je doelgroep wordt teveel afgeleid.
  • Je bent beperkt in wat je kunt laten zien van jezelf en je hebt geen enkele invloed op de manier waarop je bent te zien.
  • Een blog op je eigen website levert veel meer op.
  • Uiteindelijk komt dan niemand meer op je site.

Hoe kun je Facebook dan wel inzetten voor je blog?

Spoileralert: het werkt wel om een link naar je blog te plaatsen in een post op Facebook. Hoe, dat vertel ik onderaan dit artikel. 

bloggen op Facebook? Ga naar je eigen site!

1.      ‘Bloggen op Facebook’ of op je eigen site

Een blog is een pagina met artikelen waarin jij je doelgroep aanspreekt,
informeert en adviseert, opdat je vertrouwen opbouwt. De artikelen roepen op
tot reacties, stimuleren contact met je op te nemen of leiden naar je dienst.

Onder ‘bloggen op Facebook’ verstaan mensen ofwel gewoon posten, ofwel een
lang artikel waarvan dus alleen de eerste paar regels te zien zijn. Vaak breekt
Facebook ook nog de zin halverwege af.

2.
Je hebt een verhaal nodig

Om vertrouwen te winnen heb je meer nodig dan af en toe een inspirerend
citaat van Steve Jobs of Einstein. Je hebt een verhaal nodig, je moet de diepte
in om jezelf te laten zien en je te onderscheiden. Je wilt waarde bieden, want
als de mensen uit je doelgroep waarde krijgen, komen ze terug voor meer. En daadwerkelijke
waarde is niet in een lekkere quote te vatten.

3.
Lange teksten passen niet in een post

Voor bloggen op Facebook bestaat geen speciale functie zoals op LinkedIn.
Facebook heeft één vorm: je post. Een post bestaat uit een korte zichtbare
tekst en een beeld. Het is mogelijk een langere tekst te schrijven, maar die
wordt zelden gelezen. Facebook is daar gewoon niet voor ingericht en de
Facebookgebruiker is er niet op ingesteld.

Daar komt nog bij dat het zichtbare deel dan ook nog halverwege een woord(!)
is afgekapt.  

4.
Je wilt onverdeelde aandacht

Bloggen op Facebook moet concurreren met nog duizend andere aanbieders en
niet te vergeten schattige kattenfilmpjes. Betaalde reclames van bedrijven die
hetzelfde aanbieden, bewegende beelden en eindeloos veel verleidende knoppen om
nog dieper in de krochten van social media te verdwijnen. Want een
Facebookscroller is nog veel vluchtiger dan een gewone websitebezoeker.

Vertrouwen bouw je op met een goed artikel dat mensen kunnen lezen zonder al
te veel afleiding – online is dat toch al veel moeilijker dan op papier. Je
eigen website kun je precies zo inrichten dat je bezoeker de aandacht richt op
wat jij belangrijk vindt.

5.
Authentiek

Bloggen op Facebook is dertien in een dozijn. Het is volgens de normen van Facebook,
in de volgorde van Facebook en in het format van Facebook.

Bloggen op je eigen site is contact maken met de meest persoonlijke manier
die online mogelijk is. Zelfs met de standaardwebsite van WordPress en een
gratis theme (zoals dit) creëer je met een blog helemaal je eigen authentieke
omgeving. Geen Zuckerberg die je vertelt wat wel en niet kan. O. En je kunt een
artikel ook onmiddellijk weghalen als je dat wilt.

6.
Eerlijk ruilen

Wat jij krijgt voor de waarde die jij op je blog zet? Trouwe volgers die hun
e-mailadres geven, je berichten openen en naar je website doorklikken. En als
ze echt vinden dat je waarde biedt, gaan ze je vertrouwen. Dan kopen ze je
product.

Je blog op Facebook levert misschien likes op, als je het heel goed doet
delen ze het, maar lange artikelen gaan zelden viral – en dan zijn het meestal
tearjerkers. Je doelgroep blijft in elk geval hangen op Facebook en gaat niet
naar je site.

7.
Google loves blogs

Op je eigen website staan je producten, diensten, contactgegevens en precies
alles wat jij belangrijk vindt voor je klanten. Dus je wilt dat mensen naar je
website gaan. Google weet je website te vinden als je daarop regelmatig nieuwe
artikelen plaatst die mensen lezen. Als jij al je content op social media
plaatst, is er geen reden om naar je website te gaan en denkt dus ook Google
dat jouw site niet interessant is.

Wat dan wel?

Als je actief bent op Facebook (en alleen dan), is het zinvol om regelmatig een link naar een blogartikel op je website te plaatsen. Schrijf dan een korte inleiding – zo kort dat Facebook hem helemaal plaatst en zo prikkelend dat mensen willen weten hoe het verder gaat en doorklikken. Zorg dat er een beeld verschijnt door op WordPress gebruik te maken van ‘uitgelichte afbeelding’ en voeg anders apart een beeld toe. Want posts zonder beeld krijgen al helemaal geen aandacht.

Ben je actief op andere social media, dan kun je daar het zelfde doen. Ben je niet actief op social media, overweeg dit dan systematisch te gaan doen of beperk je tot je blog en verspreid die per nieuwsbrief.

Hoe dan?

Ben je er nog niet helemaal uit? Vraag me nu telefonisch advies; het eerste halfuur is gratis: 06 484 11 065.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten