Je doelgroep: blog voor niet meer dan één persoon

doelgroepAls jij je doelgroep niet kunt benoemen met één vertegenwoordiger, kun je beter stoppen met bloggen. Schrijf je blog vanuit je doelgroep: een belangrijk advies voor beginnende bloggers. Maar uit welke mensen bestaat je doelgroep? En wat willen zij van je?

Voor jezelf!

Natuurlijk schrijf je een blog voor jezelf. Omdat je iets wilt bereiken. Een leuke baan, meer leuke klussen, erkenning van je deskundigheid. Met een blog trek je de aandacht van mensen die dat kunnen realiseren. Wie zijn dat dan? Mensen met invloed in jouw organisatie, of in de organisatie of branche waar je (voor) wilt gaan werken. Beter nog: mensen in je netwerk die je aan contacten met zulke beïnvloeders kunnen helpen. Want je hebt veel meer mogelijkheden als je kunt putten uit de netwerken van je netwerk.

Hoe vind je je doelgroep?

Je kunt een doelgroepanalyse maken. Het risico is dat je mensen wegstreept die interessante contacten hebben zonder dat je het weet. Bijvoorbeeld je automonteur, die altijd goede gesprekken heeft met een andere klant waarmee hij misschien zijn interesse in motoren deelt. Dat zou zomaar de directeur kunnen zijn van het bedrijf waar jij graag voor wilt werken.

Je ideale lezer

Andersom kun je je de ideale bloglezer voorstellen als je doelgroep. Bijvoorbeeld mensen met een groot netwerk, die al dan niet bewust geïnteresseerd zijn in jouw deskundigheid. Mensen die geraakt worden door jouw verhaal en erover vertellen. Mensen die op het juiste moment aan jou denken, als iemand zegt dat hij jouw expertise zoekt. Ambassadeurs dus. Bedenk eens wat een reclame het voor jou zou zijn, als je van je nu nog slapende netwerk een groep ambassadeurs kunt maken! Daarom moet elk blogartikel ook een ‘cadeautje’ zijn voor je doelgroep.

Zie je lezer voor je

Het is gemakkelijk de juiste toon te vinden als je tegenover iemand zit. Schrijven voor een brede groep aan lezers kan echter lastig zijn. Personificeer daarom je favoriete lezer. Deze hoeft niet echt te bestaan, maar het mag wel. Bijvoorbeeld die vrouw waar je vorig jaar zo’n prachtige opdracht van gekregen hebt. En die je daarna nog vijf nieuwe contacten heeft opgeleverd. Als je je doelgroeplezer bedenkt, heet dat een persona. Je kunt hem bijvoorbeeld samenstellen uit bestaande klanten. Of je gebruikt die ene beslisser van dat bedrijf dat je heel graag tot klant zou willen maken. Denk groot! Zo heb ik FranklinCovey als klant gekregen, de organisatie die het gedachtegoed van Stephen Covey uitdraagt.

Geef je lezer-persona vorm

Verzamel alle eigenschappen en interesses van je doelgroep. Bijvoorbeeld in de vorm van boeken, een collage van tijdschriften, teken ze, maak het tastbaar. Doe dat niet alleen digitaal! Ik geef dit advies vaker; achter de computer heb je nu eenmaal een andere energie dan tijdens schrijven met de hand of knippen en plakken. Fictieschrijvers schrijven een biografie van hun personage. Als je je echt in je persona verdiept, weet je wat je doelgroep interesseert en wat jij kunt bijdragen.

Wie vertegenwoordigt je doelgroep? Of ben je er nog niet uit? Schrijf je vraag of antwoord hieronder in het commentaarveld en ontvang die vragenlijst die ik heb ontwikkeld voor een biografie van mijn personages.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

11 gedachten over “Je doelgroep: blog voor niet meer dan één persoon”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten