Concreet verhaal raakt je lezer

Schrijf concreet

Het ergste zijn de hoogopgeleiden. De intelligentia. Die ervoor doorgeleerd hebben. De abstracte formuleringen komen gortdroog hun mond uitgerold. Slimme woordspelingen, briljante verwijzingen naar de vakliteratuur of obscure youtubers, vakjargon en vergelijkingen. Maar niets is concreet. Managementtaal. En ze zien het zelf niet eens.

Hun taal raakt niet, omdat er geen concreet voorbeeld voorbij komt, omdat het de lezer niet direct aanspreekt en omdat ze niet concreet zeggen wat de lezer ermee moet doen; de zogenoemde call to action.

concreetWat doe je nou concreet?

Voor verandermanagers, organisatiecoaches en consultants is het vaak moeilijk uit te leggen: wat doe je nou concreet? Je kunt hierbij heel goed het verhaal van Arie gebruiken.

Concreet als een vallende stapel borden

Mijn klant Koos Vervoort is hier ongeëvenaard in. Zijn verhalen raken de lezer als een stapel borden de keukenvloer. Lees maar:

…”Tot mijn verbazing komt oma bij me aan tafel zitten. Dat heeft ze nog nooit gedaan. Oma kan niet stilzitten, ze is altijd wel bezig met een doekje in haar hand. Of ze gaat naar de andere kant van de stad om een boodschap te halen omdat het in die winkel vijf cent goedkoper is. Nu ze daar zo vertrouwelijk naast me zit, vraag ik me ineens af waarom oma nog nooit bij ons thuis is geweest.

Ze zegt: ‘Dat zal ook nooit gebeuren, ik kijk wel uit!’ “

Het kan niet anders of hier wordt een familiegeheim onthuld. Elk verhaal van Koos heeft spanning en urgentie. Je ziet het helemaal voor je. Nu heeft Koos makkelijk schrijven, want hij schrijft over concrete onderwerpen. Jij hebt een boodschap over de ontwikkeling van organisaties.

Zet de zintuigen aan het werk

Maak het zó concreet als een stapel borden die op de vloer klettert. Ook veranderingen in een organisatie kunnen heel concreet zijn. Gebruik voorbeelden van de werkvloer. Vertel een anekdote van de deur die altijd open staat, maar waar je nooit welkom bent. Verwijs naar Kodak die failliet ging omdat ze filmrolletjes bleven maken terwijl iedereen digitaal ging fotograferen. Zet de zintuigen van je lezer aan het werk: laat ze zien, horen, ruiken, proeven en voelen aan hun huid of ingewanden wat je bedoelt.

Gebruik een metafoor

Als je onderwerp zelf heel abstract is, gebruik je een goede metafoor. Zorg dat de metafoor wel klopt. Als je het kunt uitleggen aan een kind van acht, klopt het. Voor elk onderwerp bestaat wel een metafoor. Gebruik metaforen die je doelgroep begrijpt, nog liever: positieve beelden die passen in hun belevingswereld en interesse. Overdrijven mag.

Hoe concreet ben jij?

Ben je verantwoordelijk voor de online communicatie van consultants en vraag je je af of je concreet genoeg bent? Test het en vraag een gratis Klikscan aan en mail mij.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

4 gedachten over “Concreet verhaal raakt je lezer”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten