Content van anderen en de risico’s ervan

Betaalde content van anderen

Het is zo gemakkelijk: content van anderen inkopen. Een schrijver inhuren die zich inleest in je onderwerp en daar even een lekker blogartikeltje over schrijft.

‘Ja, maar het is een SEO-schrijver. Dat is toch goed voor de vindbaarheid?’

Ingekochte content

Goed, dan word je gevonden. En dan? Wat is het effect van een artikel op je website dat een ander bij elkaar gegoogled heeft? Wat zegt het over jou als consultant en over je bureau met een unieke aanpak? Wat verschilt het van een willekeurig ander artikel over dat onderwerp?

Neem Lean. Waarom ben jij daar beter in dan een ander? Waarom moet een opdrachtgever jou hebben? Waarvoor zou een opdrachtgever jou inhuren?

Omdat jij het op jouw unieke manier insteekt. Omdat jij ook nog ervaring hebt met Agile, met de offshore en internationale organisaties. Of gewoon omdat je een persoonlijke klik hebt en ook voor Feyenoord bent.

content van anderenHet gaat om de consultant achter het bureau

‘Bezoekers kijken het meest naar de pagina met onze mensen’, verklaart een partner van een bureau met 40 medewerkers in de management consultancy.

‘Mensen kopen van mensen’, zegt een ander en ook Willeke van den Heuvel van Mijn Gereedschapskist geeft aan dat de persoonlijke insteek van de individuele consultant nog belangrijker is om de eerste aandacht te trekken dan de inhoud.

Het is dus essentieel dat je zelf die content levert. Natuurlijk kan een tekstschrijver dat in een vorm gieten die ideaal is om je doelgroep te triggeren. Dat kan zelfs met een interview. Maar de inhoud moet van jou persoonlijk komen. Liefst ook nog met een persoonlijke ervaring erbij.

Geïnspireerd op een ander

Ander voorbeeld: een consultant leest een interessant artikel over haar vakgebied. Ze is het er wel mee eens en ze heeft er nog wel een puntje of twee aan toe te voegen. Ze weet dat je geen teksten mag kopiëren, iets met auteursrecht en strafpunten van Google, dus ze vertaalt deze content van anderen in haar eigen woorden. Gebruikt synoniemen, zet de punten in een andere volgorde en voegt er haar eigen aan toe. Zegt zelfs eerlijk dat het artikel geïnspireerd is op een Engelstalig artikel van een andere website, die ze netjes noemt. Met een link naar de homepage, niet het artikel. Als ik het betreffende artikel opzoek, herken ik haar verhaal. Google ook.

Dat ís toch persoonlijk?

Zeker. Maar niet uniek. Ik heb haar voorgesteld het artikel waarop ze het hare geïnspieerd heeft als bekend te veronderstellen. Vertel meteen in je inleiding dat je een artikel hebt gelezen dat je heeft geïnspireerd. Verwijs ernaar met een link. Geef je lezers de mogelijkheid om het andere artikel te lezen en geef er dan je commentaar op. Te weining woorden? Geef er een voorbeeld bij, uit je eigen praktijk.

Maar een zakelijk blog is toch geen dagboek?

Absoluut niet. Bewaar me voor dagboeken met geneuzel en lollige anekdotes. Vertel me hoe jij met jouw unieke insteek, aanpak en ervaring een project aanpakt. Wat jouw filosofie is en jouw kijk op problemen uit het veld. Hoe je met jouw kennis en ervaring je doelgroep concreet kan helpen. Inspireer, informeer en verleid. Maar houd het wel zakelijk.

Dat kost me te veel tijd

Dat valt heel erg mee. Bovendien kost marketing in elke vorm tijd. Soms is er zelfs een hele afdeling fulltime mee bezig. Online marketing en communicatie is daar onlosmakelijk onderdeel van.  Reken niet hoeveel het kost, maar hoeveel het oplevert en wat het je zou kosten als je het niet zou doen.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “Content van anderen en de risico’s ervan”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten