Doelgroepanalyse

Waarom zou je een doelgroepanalyse doen voor je website en je blog?

Je website is er niet voor jou

Je wilt laten zien ‘wie je bent’ en ‘wat je doet’, tenminste, dat zeggen de meeste consultants en verantwoordelijken voor websites van zakelijke dienstverleners in mijn onderzoek. Maar aan wie wil je dat laten zien? Juist. Aan je doelgroep. De focus van je blog is je doelgroep. Dus wie moet je aanspreken? Je doelgroep. Opdat je doelgroep zich aangesproken voelt. Daarvoor moet je dus eerst weten wat hen aanspreekt. Met een doelgroepanalyse.

doelgroepanalyse

Je kent je doelgroep niet

Je denkt je doelgroep al te kennen, maar je maakt twee denkfouten: 1. Je gaat uit van je eigen perspectief, je eigen vakgebied en je eigen taalgebruik. Je wilt vooral aandacht voor je eigen boodschap. Dat kan ook niet anders, want jij bent jij. 2. Je doelgroep zegt niet alles tegen je. Al was het maar omdat je dat nooit vraagt. Dat doe je met een doelgroepanalyse. Verdiep je in hun verhaal.

Hoe dan?

Met een doelgroepanalyse leer jij je doelgroep kennen. Hoe maak je een doelgroepanalyse? Daarvoor geef ik je hier een eenvoudig stappenplan:

  1. Bepaal je doelgroep tot op de persoon.
  2. Kies minstens vijf, maar liever vijfhonderd mensen die tot je doelgroep behoren. Zowel bestaande klanten, als nieuwe. Denk groot en denk bij helemaal niemand dat die te belangrijk is om tot je doelgroep te horen.
  3. Stel hen de vragen van Arie. Open vragen, maar wel te categoriseren.
  4. Breng de antwoorden van de vragen samen. Gebruik geeltjes of een digitaal equivalent daarvan. 
  5. Vraag wat voor hen urgent is en welke vragen ze over jou vakgebied hebben. Dit zijn de titels en tegelijk onderwerpen van je blogartikelen van de komende paar jaar. 
  6. Beantwoord de vragen in blogartikelen. Voeg categorieën toe. 
  7. Baseer je diensten op de behoefte van je doelgroep. En niet andersom.
  8. Houd rekening met de 7 zonden van de websitebezoeker als je je teksten schrijft. Schrijf dus stap voor stap en zonder vaktaal, zelfs voor een intelligente doelgroep. Geef je doelgroep oprechte aandacht.

Voorbeeld doelgroepanalyse

Wil je een voorbeeld van een uitgebreide doelgroepanalyse met vragen en antwoorden? Kijk naar mijn rapport. Je mag alles kopiëren als je mijn naam noemt. 

Wil jij ondersteuning bij je doelgroepanalyse? Ik help je graag. Neem nu vrijblijvend contact op: 06 484 11 065.

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten