Focus: “Het gaat niet over mij, dus ik lees het niet”

“Gelukkig, geen Nederlanders onder de slachtoffers in Nice.”

“Was er iemand bij die je kent? O, gelukkig maar.”

Bij aanslagen focus je eerst op jezelf en je naasten. Niets menselijk is je vreemd. Natuurlijk is een ander slachtoffer niet minder erg, maar het raakt je nu eenmaal minder. Stel je voor dat je voor elk slachtoffer in de wereld van de kaart zou moeten zijn.

Om precies dezelfde reden delen mensen vaker een bericht over een cursus of een event: “Kijk, daar zit ik!” Goed om te weten als je trainingen verkoopt en op social media actief bent.

focusIedereen richt vooral zijn focus op zichzelf en de zijnen

Dat geldt dus ook voor de focus van je websitebezoeker. Alleen als het over haar gaat, is ze geïnteresseerd. Vooruit, het mag ook iemand zijn die op haar lijkt. Waar ze zich gemakkelijk mee kan identificeren. Dat is om te beginnen een mens. Niet lachen, te veel artikelen gaan over organisaties, producten en processen. Ik wil niets weten over de smartphone, ik wil weten wat ik kan doen met die smartphone! Focus dus op een verhaal over een mens die in die organisatie werkt, die met het product werkt of een rol heeft in een proces.

Hoeveel klanten kan jouw bureau aan?

Serieus. Stel dat je zoveel mensen aan kunt nemen als je wilt voor de komende vijf jaar. Wat is de optimale grootte voor je bureau? Hoeveel klanten kun je dan bedienen? Waarom focus jij je website dan op ‘iedereen’?

Zelfs Albert Heijn focust zich niet op iedereen. Koopjesjagers kunnen beter bij de Aldi terecht, Dierenpartij-aanhangers gaan liever naar de natuurwinkel, gourmets naar speciaalzaken. Albert Heijn richt zich op een heel specifieke klant: de gemiddelde huismoeder met 2 kinderen in de basisschoolleeftijd en een parttime baan. De muziek die je er hoort komt uit de jaren 80, de recepten zijn moeilijker dan studentenhuiskost maar makkelijker dan restaurantliflafjes.

Zoekmachineoptimalisatie bewijst: kleinere doelgroep, groter effect

Wie wel eens een woord test op effectiviteit in zoekmachines ziet het direct: gebruik je een algemene term, bijvoorbeeld ‘vindbaarheid’, dan zie je dat het heel vaak wordt gegoogeld, maar ook heel veel concurrentie heeft. Het is dus lastig om met dat zoekwoord bovenaan in Google te komen. Maak je er echter van ‘vindbaarheid adviesbureaus’, dan vermindert de concurrentie enorm. Zoekt jouw doelgroep hierop, dan heb je een grotere kans om bovenaan te komen. En je bent meteen al die anderen kwijt, die je eigenlijk toch niet als klant wilt.

Omgekeerd weet je ook dat een algemeen woord als ‘verandermanagement’ je niet meteen het goede antwoord geeft. Maak je de vraag specifieker, focus je bijvoorbeeld op ‘verandermanagement woningcorporaties’, dan vind je vaak wel meteen wat je zoekt. Het werkt dus twee kanten uit. Daar komt bij dat ik mijn leergeld wel betaald heb – ik wil altijd een specialist. Toen de stuccer zei dat hij wel iemand kende die de stopcontacten in de keuken kon doen, kregen we scheve stopcontacten die niet geaard waren.

Jouw doelgroep wil speciaal zijn

North Sea Jazz is niet alleen muzikaal een feest, het streelt ook de tong. Indiase en Vietnamese hapjes, verschillende wijnen en champagne met oesters: het festival kent zijn publiek. Geen hippe foodtrucks en geen ordinair fastfood. Toegesneden op de eigen doelgroep: oudere, rijkere mensen die zichzelf heel wat vinden, omdat ze naar verfijnde jazzmuziek luisteren. Ik kom er graag en voel mij daar dan ook heel intellectueel.

Die persoonlijke aandacht wil jouw websitebezoeker ook. Zorg dus dat je precies weet wat haar boeit, wat zij wil bereiken en wat ze nodig heeft. Hoe kun jij je websitebezoeker haar speciaal laten voelen als jij iedereen verwelkomt? Kies dus voor je doelgroep en focus op één vertegenwoordiger. Zodat die ook zegt: “Kijk, ik ben erbij! Dit gaat over mij.” En jouw post deelt.

Om te weten wat je doelgroep echt wil, voer je een doelgroepanalyse uit.

Als je dit bericht deelt stel ik dat trouwens ook bijzonder op prijs. 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten