Geld verdienen met bloggen – hoe dan wel?

Geld verdienen met bloggen? Met een blog verkoop je niets – niet als je een zakelijke dienstverlener bent. Het is niet aantoonbaar dat het mogelijk is voor bedrijven. Of met andere vormen van marketing, ondanks dat alles meetbaar zou zijn online.

leestijd 6 minuten, maar dan krijg je ook wel heel veel tips

In de uitsmijter van de Correspondent-dochter, de Rudi & Freddie Show, is er een kleine noot: maar voor onbekende bedrijven zou het kunnen helpen. De podcast bepleit experimenten, in tegenstelling tot ingewikkelde metingen die uiteindelijk geen relatie aantonen.

Hoe ben jij aan je laatste klant gekomen? Schrijf het hieronder in een reactie en inspireer je medelezers!

Probeer het uit

Het komt erop neer dat je niet weet wat je mist als je het niet zelf geprobeerd hebt. Misschien kun je niet onmiddellijk geld verdienen met bloggen, maar je kunt in elk geval je naamsbekendheid vergroten, hoger in Google komen te staan, meer hits op je website krijgen en bij bestaande klanten weer even top of mind komen.

Hoe kun je dan wel geld verdienen met bloggen?

Ik kan het dus niet met cijfers aantonen, maar wel met verhalen en verhalen zijn de nieuwe cijfers. Zelf krijg ik regelmatig nieuwe klanten door mensen die ik ooit ontmoet heb, online dan wel offline, en die de afgelopen zeven jaar steeds mijn blogartikelen hebben ontvangen via mijn mailing. Daardoor worden ze steeds aan mij herinnerd, weten ze dat ik betrouwbaar ben door de artikelen waar ze wat aan hebben en mijn ijzeren discipline van elke twee weken een blogartikel.

Ze weten door die artikelen ook wat ik doe en hoe ik werk. Als hen dat helemaal niet aanspreekt, hebben ze zich uitgeschreven. Ook goed – dan zijn ze geen doelgroep. Als het hen ook maar enigszins aanspreekt, zien ze regelmatig mijn mails binnenkomen. Ze hoeven ze niet eens allemaal te lezen, maar wel soms. En ze willen zelf vaak ook geld verdienen met bloggen.

geld verdienen met bloggen

Op een dag ontmoeten ze iemand die wil bloggen of hebben ze zelf behoefte aan webteksten. Ik sta dan in hun top-3, want ze hebben ergens de afgelopen twee weken mijn mail voorbij zien komen. Mijn naam is een household name geworden en dat alleen al geeft vertrouwen volgens Nobelprijswinnaar Kahneman.

Doelgericht bloggen

Ook jouw bureau kan geld verdienen met bloggen door bloggen doelgericht in te zetten als onderdeel van je marketing. Daarvoor begin je achteraan:

Vertrouwen bouw je op

Het doel is dat iemand uit je doelgroep zoveel vertrouwen in je heeft, dat die je een opdracht gunt.

Dat vertrouwen bouw je dus op met blogartikelen waarvan je de link verspreidt per mail en social media. Voorwaarden:

  1. Schrijf regelmatig nieuwe artikelen voor je blog en verspreid die ook regelmatig.
  2. Bied waardevolle informatie over jouw diensten voor je klanten.
  3. Geef daarbij nuttige tips, die je bloglezer kan toepassen en weinig tijd, geld en moeite kosten.

Je bloglezer ontdekt wat je in huis hebt

  1. Toon in je blog de diversiteit van je diensten en je consultants; elke consultant moet regelmatig bloggen – dat mag overigens ook een podcast of een vlog zijn.

De kwaliteit van je blog straalt af op je bedrijf

  1. Schrijf je artikelen goed, zodat ze de lezer vanaf de eerste zin boeien, niet afleiden door tik- en taalfouten en gemakkelijk te scannen zijn.
  2. Geef je website en je blog professioneel vorm. Dat betekent overigens niet dat het veel geld hoeft te kosten. Maar ga niet zelf iets in elkaar flansen als je geen vormgever bent.

Je spreekt je bloglezer aan

  1. Geef je doelgroep de hoofdrol in je artikelen, hetzij doordat je hen direct aanspreekt (zoals ik vrijwel altijd doe), hetzij doordat je een verhaal vertelt dat over iemand uit je doelgroep gaat (zoals in mijn interviews met klanten).
  2. Sluit met je artikelen aan op de specifieke behoefte van je doelgroep. Die behoefte verzin je niet, maar je hebt dat expliciet aan je doelgroep gevraagd met een doelgroepanalyse.
  3. Spreek je doelgroep aan met de onderwerpen van je mailing en de titels van je blog. Speel in op de urgentie die je doelgroep ervaart.
  4. Optimaliseer je website voor actuele zoekwoorden op basis van die onderwerpen. Kies zoekwoorden die veel worden gezocht, maar weinig concurrentie hebben. Kijk daarvoor niet alleen naar hoeveel concurrentie ze hebben, maar ook naar hoe actief de concurrentie is met SEO en SEA. Schakel dus een expert in voor een goed zoekwoordenonderzoek en onderhoud dit minimaal op maandbasis.

Je betrekt je bloglezer

Betrek je doelgroep bij je blog, je website en je bedrijf en je gunfactor stijgt. Als iemand iets voor jou doet, zal die een volgende keer nog sneller iets voor je doen. Want mensen komen niet graag terug op gemaakte keuzes. Wie A zegt, moet B zeggen; daarmee bevestig je je eerdere keuze. Ook Kahneman.

Verleid je bloglezers dus om kleine acties uit te voeren.

  1. Je zorgt dat de artikelen met één druk op de knop te delen zijn op social media en op andere manieren en het is mogelijk om op de artikelen te reageren. Ook op oude artikelen.
  2. Je artikelen eindigen met een call to action:
  • Je kunt natuurlijk direct oproepen om contact op te nemen.
  • Of verwijs door naar een andere pagina waarop de lezer meer informatie vindt.
  • Of vraag je lezer zich in te schrijven voor je mailing.
  • Of stel een gemakkelijk te beantwoorden vraag – niet een vraag waar de lezer heel lang over na moet denken, maar het mag wel enigszins polariserend zijn, want dat activeert. Vraag bijvoorbeeld ‘Apple of Android?’ en mensen kunnen het niet laten om hun voorkeur te delen.
  • Vraag bijvoorbeeld om het artikel te delen op social media.

Omdat Google ook Kahneman kent, leveren al deze acties extra punten op bij Google, waardoor je website beter vindbaar wordt.

‘Kun je garanderen dat we geld verdienen met bloggen?’

Ik garandeer je in elk geval dat je meer websitebezoekers krijgt. Omdat cijfers wel correlatie, maar geen causaliteit kunnen aantonen, kan niemand je garanderen dat bedrijven geld verdienen met bloggen. Maar in navolging van de Rudi & Freddie Show wil ik je aanraden het eens uit te proberen. En dan niet één keer, of een paar maanden, maar minstens een jaar met minstens een artikel per maand.

Mijn klanten komen binnen door mijn blog

Mijn klanten heb ik allemaal op verschillende manieren ontmoet. Maar ik houd met allemaal contact via mijn blogartikelen. Sommigen zien mij als een tekstschrijver, dat is een heel algemene term en daarin heb ik heel veel concurrentie. Eindeloos veel tekstschrijvers trekken online en offline voorbij aan mijn potentiële opdrachtgevers. Maar ik blog en wie schrijft, die blijft. Elke twee weken weer.

Ik ga de klanten waar ik nu voor werk even op het rijtje af:

  • AR heb ik jaren geleden leren kennen, een jaar geleden gepoogd met actieve acquisitie te benaderen maar dat lukte niet, in december namen ze zelf contact op voor een offerteaanvraag.
  • GN volgde mijn blog en mailde op een dag in 2017 via mijn website: ‘Ik ben aan het onderzoeken waar ik behoefte aan heb en jouw boodschap blijft trekken. Kunnen we eens bellen voor een oriënterend gesprek?’
  • JC kent mij door een gastblog bij een zakenrelatie, ging mijn blog volgen en kwam toen met een opdracht.
  • JN heeft me zeker vijf jaar geleden gevraagd een boek voor haar te redigeren. Sindsdien volgt ze mijn blog en nam vorig jaar weer contact op om haar websites te laten schrijven.
  • KV kent me via een workshop bloggen en is sindsdien klant. KI is een oud-collega die ik op een zeker moment heb uitgenodigd mijn blog te volgen en ik belde hem voor mijn doelgroepanalyse, net toen hij bezig was met de teksten voor hun nieuwe website.
  • MC volgt al jaren mijn blog en riep twee jaar geleden mijn hulp in. Ik heb zijn webteksten geschreven en interview zijn klanten op onregelmatige basis (foei, MC!) voor zijn blog.
  • MV ken ik van een businessopleiding, zij is ruim vijf jaar geleden mijn blog gaan volgen en vroeg me eind 2016 haar blog te redigeren.
  • PC kwam een bericht tegen op LinkedIn van een enthousiaste deelnemer aan mijn event waarin ik mijn doelgroeponderzoek presenteerde. Ze belde, we spraken af en nu verzorg ik al hun online communicatie.
  • PM ken ik van een businessopleiding uit 2012, hij is mijn blog gaan volgen en sinds 2016 redigeer ik zijn blog en mailteksten.
  • PP ken ik uit mijn netwerk.
  • SW kent mij van mijn blog en gaf me vorig jaar een kleine opdracht. Ik verwacht dit jaar een vervolg.
  • VC kent me van Twitter, we hebben paar keer geskypet, maar hij verliet het bedrijf. Ik ben zijn baas blijven mailen met mijn blog en nu is het een vaste klant.

Al deze klanten kunnen nu indirect geld verdienen met bloggen, net als ik. Deze lijst is niet uitputtend, maar voor je afhaakt wil ik je nog een vraag stellen:

Hoe ben jij aan jouw laatste klant gekomen? Schrijf het hieronder in een reactie en inspireer anderen!

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten