Het is toch al een keer gezegd?

Veel bloggers aarzelen: Wat heb ik nou te vertellen? Wat kan ik nou nog toevoegen? Ik vertel toch niets nieuws? Het is toch al een keer gezegd?

Leestijd 6 minuten

Samenvatting

Alles is al eens gezegd of geschreven. Dat maakt jouw bijdrage niet overbodig. Want jij zegt iets op jouw manier tegen jouw doelgroep. Door het op jouw website en jouw socialmedia-account te schrijven onderscheid je je bureau, ben je vindbaar en heb je bestaansrecht met je bedrijf. Bovendien zit de kracht van de boodschap in de herhaling. Ten slotte gebeurt er iets met jezelf als je je boodschap in woorden formuleert en op schrift zet. Aarzel daarom niet, want wie schrijft, die blijft.

het is toch al een keer gezegd

“Hetzelfde zien, maar het zo zien, zoals nog niemand het zag.”

De kop hierboven is een gedicht van Jules Deelder. Op een of andere manier vallen mij bij het schrijven van dit artikel allemaal citaten te binnen. Woorden die iemand anders al eens gezegd heeft, maar die ik hier echt toch even moet herhalen.

Alles is al een keer gezegd. Je schrijft dan ook niet om iets voor het eerst te zeggen, maar om het voor het eerst op jouw manier te zeggen. Met jouw insteek, op basis van jouw ervaringen met jouw doelgroep. Het doel van een blog, een post of andere tekst voor je bureau is om je doelgroep kennis met je te laten maken en vertrouwen te geven. Dan is jouw manier van werken belangrijk, ook al heeft iemand daar al een keer over geschreven. Zelfs al hebben duizenden consultants daar al tienduizenden artikelen over geschreven. Op jouw website gaat het erom wat jij doet voor jouw doelgroep.

Iedereen zegt wat al een keer gezegd is

Op social media aarzelen velen geen moment om voorspelbare, obligate of loze kreten toe te voegen aan de reeks opmerkingen die er al staan. Op heel internet stikt het van de citaten van de groten en minder groten der aarde.

Of zoals Omdenken het formuleert: “Het zou erg stil zijn in het bos als alleen de beste vogel zou zingen en de rest zou luisteren.”

Grote schrijvers herhalen wat al een keer gezegd is

De groten der aarden waren zelden de eersten die iets zeiden, maar ze zeiden het zo, zoals nog niemand het had gezegd. Ze zeiden het en ze werden gehoord.

Ik houd van de Griekse mythen en ik las met veel plezier Mythos van Stephen Fry, een briljante vertaling ervan in zijn eigen woorden. Gelukkig dacht Fry niet dat het toch al een keer gezegd is. De eersten die de mythen schreven, schreven ze in een heel andere tijd met andere waarden en in een andere context. Er zijn ook vertellingen van de mythen speciaal voor kinderen, een serie speciaal voor tieners, verfilmingen, theatervoorstellingen en nog heel veel varianten. Die mogen er allemaal zijn.

Zeg dagelijks tegen al die je lief is ‘ik hou van je’. Ja, dat heb je al vaker gezegd en voor jou bijna iedereen die ooit geleefd heeft. En toch kun je het niet vaak genoeg zeggen. Sommige dingen zijn het gewoon waard om herhaald te worden.

Ik zeg wat al een keer gezegd is

Wat ik jou als mijn doelgroep vertel, kun je ook bij anderen horen. Maar dan in net even andere woorden, in een net even andere context, met een net even andere draai. Bovendien lees jij dit artikel, en niet die andere schrijfsels. Op basis van mijn website, blogartikelen en posts bepalen mensen of ze contact opnemen met mij of niet. Mijn toon spreekt je aan, mijn tips zijn waardevol of mijn insteek past bij je bureau. Dat geldt dus ook voor jouw toon, tips en insteek op jouw website en socials.

Onderscheidend

Als jij je wilt onderscheiden, zul je je moeten uitspreken. Voor mijn gevoel vertel ik gewoon wat ik weet over onderwerpen die ik tegenkom bij mijn klanten. Kennelijk schrijf ik toch onderscheidend, al ben ik daar zelden mee bezig. Het is genoeg als jij schrijft wat je weet in je eigen woorden en je daarbij richt op je eigen publiek met voorbeelden die passen bij je doelgroep.

Het is daarom dat ik geen content voor mijn klanten schrijf. Natuurlijk kan ik een goed blogartikel schrijven over teamvorming, introverte en extraverte mensen, persoonlijkheidstesten en inspirerend leiderschap. Maar het gaat er niet om wat ik daarover te vertellen heb, laat staan wat ik bij elkaar kan googelen of wat Chat GPT daarover te melden heeft. Het gaat erom hoe jij ertegenaan kijkt, hoe jij het aanpakt bij jouw klanten en hoe jij daarbij communiceert. Hoe uitgesprokener hoe beter, zo lang het past bij wie je bent. Want dat is wat je onderscheidt.

Daar mag je Google, Chat GPT en zelfs mij wel bij inschakelen, maar de werkelijke inhoud en toon moet bij jou vandaan komen.

Vindbaar

Als je vindbaar wilt zijn is het essentieel dat je je uitspreekt. Post je nooit op social media, heb je een beperkte website en plaats je niet regelmatig een artikel op je blog, dan is de kans klein dat je gevonden wordt.

Elk blogartikel ziet Google als een losse pagina. Dat betekent dat ik door mijn eigen blog alleen al 125 keer aanwezig ben op het internet. 125 kansen om in de zoekresultaten van Google terecht te komen, en dat met een relatief eenvoudige dienst vergeleken bij business consultants en met een klein bedrijf met precies één medewerker.

Bestaansrecht

“Wie schrijft, die blijft”, zei mijn oma vaak. Door je uit te spreken claim je het bestaansrecht van je bedrijf. Stilletjes op je kantoor briljant zitten wezen heeft nog nooit iemand klanten opgeleverd.

Ik zocht vandaag online een restaurant op de Veluwe. Verschillende restaurants hebben een ‘concept’ en geven je de keus uit drie, vier of vijf gangen en dan mag je nog zeggen wat je niet eet, omdat je bijvoorbeeld koemelkallergie hebt of vegetariër bent. Dat betekent dat al die restaurants geen inhoudelijk menu plaatsen op hun website. Aan de prijs kan ik misschien afleiden hoe chic het is, maar ik heb geen idee of ze bijvoorbeeld Frans of Aziatisch koken. Laat staan wat hun signatuur is. Dat vind ik een gemiste kans. Schrijf dan ten minste over wat voor soort menu’s je in het verleden geserveerd hebt. Zo kan ik toch niet bepalen of ik daarheen wil, helemaal vanuit Delft!

Je hebt het zelf al een keer gezegd

Iedere opvoeder weet dat één keer iets zeggen nooit genoeg is. Marketeers weten dat de kracht van de boodschap in de herhaling zit. Soms vertel je het zelfde in een andere context, voor een ander publiek, in andere woorden of gewoon omdat het zo’n mooi verhaal is. Dat mag. Graag zelfs.

Want soms hoor ik dezelfde boodschap in een andere context, op een ander moment in mijn leven of net met woorden die mij meer raken. Misschien volgde ik je de vorige keer nog niet. Soms heb ik de eerste keer gewoon niet goed geluisterd, is je post mij ontglipt of is de boodschap weggezakt. Met name voor wat diepergaande content gebeurt het vaak dat ik iets een tijd later in een heel ander daglicht zie, dat het me dan ineens raakt en dat het net dat duwtje kan zijn om actie te ondernemen. Om bijvoorbeeld contact op te nemen.

Dit blogartikel is een bewerking van een blogartikel dat ik al eerder geschreven en gedeeld heb. Als je eenmaal een voorraadje hebt, kun je na een jaar of twee je oude artikelen rustig opnieuw delen. Kijk dan wel even of ze nog een update nodig hebben vanwege een nieuwe actualiteit of je laatste eigen inzichten.

Er gebeurt iets als je schrijft

Nog een belangrijke reden om te schrijven, is dat schrijven iets in gang zet. Bij jezelf, je omgeving en hoe je naar je omgeving kijkt. Hella Haasse, mijn literaire held heeft dit al eens geschreven in haar boek De Meester van de Neerdaling en ik heb het al eens geciteerd in mijn roman Geen regen van betekenis. Alleen al omdat ze het zo prachtig mooi gezegd heeft. Daarom hier nog eens:

“Ik wil geloven dat niets verloren gaat, dat er een zin is. (…) wie weet welke trillingen de arbeid van formuleren wekt, hoe moeizaam de woorden ook in mij opwellen.”

Door te schrijven besef je wat je allemaal weet, zet je je intrinsieke kennis om in woorden, waardoor je alles voor jezelf op een rijtje kunt zetten. En dat is ontzettend bevredigend.

Wat heb jij te zeggen?

Heb je toch nog een zetje nodig? Heb je gewoon een vraag? Wil je jouw artikel laten redigeren? Of wil je dat ik met je meedenk?