Hij of zij: wat maakt het uit?

Amelia Earhart: hij of zijProfessionele grote bedrijven doen het, beginnende zzp’ers, liefhebbende ouders en supermarkten: ze bieden je te veel tegelijk aan. Daar krijg je keuzestress van. Doe dat alsjeblieft je doelgroep niet aan. Je hebt een boodschap. Een lezer met keuzestress loopt vast en jouw boodschap komt niet meer aan.

Politiek neutraal

Je wilt politiek correct zijn. Dus maak je elke keer als je ‘hij’ wil schrijven, er braaf ‘hij of zij’ van. Het vervelende is dat juist je lezers irriteert. Het houdt op. Het haalt de vaart uit je verhaal. Jouw verhaal met jouw boodschap. De meeste mensen – mannen én vrouwen – lezen over ‘hij’ en ‘hem’ heen. In het Nederlands is dat zelfs de neutrale term; ook van ‘het kind’ zeg je ‘zijn speelgoed’. Maar taal en maatschappij beïnvloeden elkaar. Wanneer je steeds automatisch ‘hij’ zegt en leest, dénk je ook steeds automatisch ‘hij’. Dus kies je automatisch een hij. Terwijl er zoveel leuke zij’s zijn. Neem nou Ada Lovelace of Amelia Earhart (de piloot links op de foto).

Van hij naar jij

Het heeft dus zin om sekseneutraal te schrijven. Daar zijn verschillende oplossingen voor. Om te beginnen kun je van de derde persoon enkelvoud overstappen op de tweede persoon enkelvoud. Van hij naar jij. Dat sleurt je lezer meteen meer het verhaal in. Je spreekt je lezer ermee aan, zie ook de Blogbijbel Hoofdstuk 8.

Meervoud

Maar dat past niet altijd. Ik heb het bijvoorbeeld steeds tegen jou, maar ik moet het af en toe toch ook over jouw lezer hebben. Dan kan ik steeds voluit ‘je lezer’ schrijven en ter afwisseling eens een keer je volger, je klant, je doelgroep, je prospect, maar vaak komt het de snelheid van de tekst ten goede om het gewoon over ‘hij’ te hebben. Dan kun je het gemakkelijk neutraliseren met de meervoudsvorm:

‘Je wilt het beste voor je klant en zijn organisatie.’

wordt dan:

‘Je wilt het beste voor je klanten en hun organisaties.’

Prikkelend

Altijd toepasbaar en licht prikkelend is wat veel Amerikanen doen. Ik zie het ook bij topblogger Kitty Kilian: wissel het af. Als je vier voorbeelden geeft, gaat het eerste over een vrouw, het tweede over een man en zo verder. Je hoeft het niet bij te houden, maar de ene keer gebruik je de mannelijke vorm en de volgende keer de vrouwelijke. Soms valt dat even op. Je lezer denkt ‘hè?’, leest even terug en ziet dat je de ene keer een man gebruikt en de volgende keer een vrouw. Hé. Maar ze kan er ook overheen lezen.

Omkeren?

Wat gebeurt er als je het omdraait? Eeuwen lang hadden we het alleen over mannen, nu zijn de vrouwen aan de beurt. Stel dat je alleen maar ‘zij’ en ‘haar’ gebruikt. Een deel van je lezers zal vinden dat je dramt. Een klein deel daarvan haakt zelfs af. Maar het kan zijn dat het jouw statement is. Dat je geen lezers wilt voor wie vrouwenemancipatie soms niet aan de orde is. Bedenk in elk geval dat het opvalt. Mensen vinden er iets van. Het is uitgesproken en bepaalt voor een deel je doelgroep. Die confrontatie hoef je niet noodzakelijk op de website van je bedrijf aan te gaan.

Kies en voorkom keuzestress

Kies dus bewust voor hij, zij of neutraal en voorkom keuzestress bij je lezer. Maak die keuze op basis van ten minste de overwegingen die ik je hierboven gegeven heb. Wat je ook doet: laat je lezer niet kiezen. Omdat je een boodschap hebt voor je lezer. Die wil je niet laten ondersneeuwen door allemaal irrelevante keuzes als hij of zij. Laat je lezer niet kiezen!

Er is meer

Nu heb ik het alleen nog maar gehad over hij/zij-keuzestress. Terwijl lezers zoveel meer keuzestress over zich uitgestort krijgen. Interesse? Schrijf je nu hier even in met alleen je naam en e-mailadres en ik stuur je de hele lijst.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten