Hoe schrijf je een wervende webtekst?

welkom vierkantWervende webteksten zie ik zelden. De meeste blogs gaan helemaal nergens over. Vooral zakelijke blogs. Een beetje over de producten van het bedrijf, als je geluk hebt. Een beetje over de bedrijfsfilosofie. En als je echt pech hebt, over de wederwaardigheden van de blogschrijver. Daar zit niemand op te wachten.

Een wervende webtekst voor je lezer

Natuurlijk begrijp jij allang dat je blog helemaal niet over jou gaat. Maar over je lezer. Je doelgroep. Jouw raison d’être ofwel je reden van bestaan. Letterlijk. Zoals jij de reden van bestaan van de Blogbijbel bent. Had je niet gedacht hè? De lezer – jij dus – is het allerbelangrijkste van een blog. Een blog zonder lezers is een dagboek. En lezers blijven alleen lezen als je ze weet te boeien. Met een wervende webtekst. Dus leef je in: wat boeit je lezer? En wat wil jij dat je lezer voelt, denkt en doet bij het lezen van jouw blog?

Wat voelt je lezer?

De filmpjes op Facebook doen het overduidelijk: ze beïnvloeden hoe jij je voelt. Vertedering, woede, energie, enthousiasme: het is allemaal op te roepen. Met een wervende webtekst kun je je lezer veel subtieler en genuanceerder beïnvloeden. Een tekst gaat ook veel verder. Door de juiste suggestie kun je met een tekst niet alleen beeld en geluid, maar ook warmte, kou, pijn, aanraking, geur en smaak overbrengen. Al die zintuigen raken aan de emoties van je lezer. Veel complexere emoties dat de beruchte kattenfilmpjes kun je oproepen met een goed verhaal: nieuwsgierigheid, zelfverzekerdheid, inspiratie. Als dat verhaal over jouw lezer gaat, heb je hem te pakken. Hij is geraakt.

Wat denkt je lezer?

Als je je lezer in de juiste emotie hebt gebracht, kun je zijn gedachten aanraken. Stel de vraag die hij nooit durfde te stellen, raak het probleem aan dat hij steeds wegstopte, haal de pijnpunten boven. Je begrijpt al: voor een echt wervende webtekst moet je je lezer kennen. Als het goed is, is hij de vertegenwoordiger van je doelgroep en heb je hem al vaak ontmoet als die fijne klant, die prettige relatie en die dankbare inkoper. Ken je je lezer nog niet, ga dan naar hem op zoek en ga een gesprek met hem aan. In real life: nodig hem uit voor een goede lunch, een stevige wandeling of in jouw favoriete kroeg.

Wat doet je lezer?

Vervolgens wil je dat je lezer iets doet. Veel van je concurrenten hebben daar nog nooit over nagedacht. Die tellen hooguit de hits op hun website, de likes op Facebook en de retweets op Twitter. Maar jij leeft je in in je doelgroep. Je weet wat hen beweegt. Je kent hun vragen, verlangens en twijfels. Je hebt ze al in de stemming gebracht, hun onuitsprekelijke vraag al benoemd en nu wil je dat ze …

Loop niet te hard van stapel!

Ho. Je zit nog maar net tegenover elkaar in de kroeg. Dát kun je nog niet vragen. Eerst vraag je ze of ze je nog eens willen zien. Mag ik je telefoonnummer? Op een website is dat: mag ik je e-mailadres? Dan stuur ik je elke week een cadeautje. Iets wat jou helpt. Iets waar ik je blij mee maak. Iets wat waarde voor jou heeft. Hiernaast bied ik je om te beginnen de eerste vier hoofdstukken van de Blogbijbel. Daarna elke twee weken een nieuw blogartikel. Als je je inschrijft.

 

Geeft dit antwoord op de vragen die je had over een wervende webtekst? Waar kan ik je verder blij mee maken? Vertel het me nu in het commentaarveld hieronder, of geef het aan met je stem hiernaast.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten