Inhoudelijk artikel of blog? Het grootste misverstand van bloggen

waarde‘Wat ik te vertellen heb is echt inhoudelijk. Dat is niet iets voor een blog.’ Op mijn blogcafé bij een van mijn eerste klanten Anderson MacGyver reageerde een deelnemer erg kritisch over bloggen. Dat bloggen leuk en luchtig moet zijn, vooral persoonlijk, grappig en anekdotisch is misschien wel het grootste misverstand waar ik dagelijks tegen vecht. Zakelijk bloggen moet allereerst inhoudelijk zijn. Anders hoeft het niet. Als ik een leuk filmpje over een puppy wil zien, ga ik wel naar Facebook, 9Gag of Youtube. Op een website van een gerenommeerd adviesbureau wil ik waardevolle inhoud krijgen. Geen onzin.

Jouw boodschap is inhoudelijk

Ja, het helpt om af en toe iets persoonlijks te vertellen, een grap te maken of een leuke anekdote te vertellen. Maar dat is allemaal alleen maar een vehikel om je boodschap over te dragen. Voorbeelden zijn er om je boodschap te verduidelijken. Een sterke binnenkomer, een goede structuur en prettig taalgebruik is om de ontvanger van je boodschap te helpen focussen op jouw boodschap. De boodschap zelf is inhoudelijk.

Een magnifieke metafoor is niet voldoende

Een collega van hem kwam met een magnifieke metafoor. Hij vergeleek data-analyse met beeldhouwkunst en maakte dat persoonlijk en bovendien sympathiek. Wat ik echter miste in het artikel was een inhoudelijk verhaal. Wat heeft een potentiële klant aan die metafoor? Wat kan die daarmee? Natuurlijk is een esthetische beleving waardevol, maar als je geen esthetiek verkoopt, is dat niet de waarde die je in je blog zou moeten plaatsen. Met kerst heb ik een gedicht in mijn blog geplaatst. De minste pageviews ooit. Laat staan dat het gedeeld werd, likes kreeg of reacties. Ik verkoop geen gedichten. Hoe toepasselijk het ook was. Waardeloos voor mijn doelgroep. Au, ja.

Een inhoudelijk blogartikel zegt iets over de afzender

Een inhoudelijk artikel vertelt wat de afzender voor de lezer kan betekenen. Een klant had een stagiaire(!) een voorstelrondje van de medewerkers laten schrijven. Dat lijkt sympathiek, maar de doelgroep heeft er niets aan. Toen ik na drie uur vergeefs persen thuis  in de verloskamer kwam om mijn zoon te baren, vond het voltallig team het nodig zich voor te stellen en mij een slap handje te geven. Denk je dat mij dat ene moer kon schelen? Hoe ze heetten, wat hun functie was, waarom ze mij grmbl niet snel op dat bed hielpen tussen de weeën door? Denk je dat ik ook maar hun namen of functies gehóórd heb? Barende vrouwen zijn totaal niet geïnteresseerd in iets anders dan hun buik. Overigens herinner ik het mij nog steeds als de mooiste dag van mijn leven. Maar ik zat dus niet te wachten op een voorstelrondje. Net zo min als je bloglezer. Die is niet geïnteresseerd in iets anders dan zijn business. En wat jij daarvoor kunt betekenen. Als je per se je mensen wilt voorstellen, doe dat op de ‘over ons’-pagina. Niet in je blog. Daar bied je waarde. Inhoudelijke waarde.

De waarde zit in de inhoud

Ga dus goed de diepte in. Vertel wat de algemene tips zijn in jouw vakgebied, maar laat de vaktaal weg. Vertel hoe jij dat invult. Wat valkuilen zijn, wat jij anders ziet dan anderen, hoe jij jouw klanten helpt. Geef inhoudelijke informatie. Juist in een blogartikel heb je de ruimte om op één detail in te zoomen. Als je dat kunt uitleggen, weet je doelgroep dat je de materie beheerst. Natuurlijk ben je verre van compleet, maar je laat wel zien hoe diep je kan gaan. En daar gaat het om. En dat ze je dan gaan bellen.

Twijfel jij of jouw blog wel diep genoeg is? Bel me: 06 484 11 065.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

3 gedachten over “Inhoudelijk artikel of blog? Het grootste misverstand van bloggen”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten