Intelligente doelgroep? Houd het simpel

Niemand denkt dat je slim bent als je moeilijk doet. In tegendeel. Er heerst een hardnekkig misverstand onder hoogopgeleiden, specialisten, deskundigen en andere slimmeriken. Ze denken dat ze met vakjargon en moeilijk taalgebruik een intelligente doelgroep aanspreken. Als je moeilijke woorden gebruikt, haken de simpele geesten af en ben je ‘onder professoren’. Jammer alleen, dat ook professoren en je intelligente doelgroep dan ook vaak afhaken. Vooral online. Hier heb ik pittige discussies met mijn klanten over gehad. Natuurlijk lezen specialisten vakliteratuur en die is vaak ingewikkeld. Maar dat lezen ze omdat het moet.

intelligente doelgroepOok je intelligente doelgroep haakt af

Jouw boodschap is 9 van de 10 keer niet iets wat je intelligente doelgroep moet lezen. Het is geen onderdeel van hun werk. Ze kunnen ervoor kiezen om het te lezen. Of niet. Ze lezen een blog in hun pauze. Ze kijken naar je website omdat jij één van de kandidaten bent voor een opdracht. Ze bladeren door LinkedIn en stuiten op jouw artikel. Als ze moeilijke termen tegen komen denken ze niet: ‘Há, dat moet wel interessant zijn want gewone mensen begrijpen dat niet. Dus het is speciaal voor slimmerds als ik.’ Nee, dat is echt een misverstand. Ze komen een zin tegen die ze twee, drie keer moeten lezen om te begrijpen. Dus ze haken af, net als de mensen die die woorden helemaal niet begrijpen. Zelfs als het wel onderdeel is van hun verplichte kost, leest je intelligente doelgroep niet voor de lol dure woorden in plaats van heldere taal. Een enkele woord-fetisjist daargelaten. (Een fetisjist is iemand die opgewonden raakt van iets. Moeilijke woorden in dit geval.)

Maar wat als je een intelligente doelgroep wilt selecteren?

Mensen hebben meestal meer redenen om iets niet te lezen dan om iets wel te lezen. Zeker online. Als je een intelligente doelgroep wilt aanspreken, begin je met een doelgroeponderzoek en vervolgens verleid je ze met wat ze wél willen en wél belangrijk vinden. Spreek ze aan op wie ze zijn, wat hun missie is, wat hen tegenhoudt om die missie te bereiken, waarom ze snel een oplossing willen, aan welke oplossing ze denken en welk resultaat ze willen. Je herkent het rijtje van Arie natuurlijk.

Vaktaal verschilt

Het gebeurt vaak, vaker dan je denkt, dat jouw vaktaal net verschilt van die van je doelgroep. Omdat die bijvoorbeeld streekgebonden is – bij Rijkswaterstaat heeft elk district ongeveer een eigen woord voor slik of schor of … Dat dus. Of je doelgroep weet wel een beetje van het vakgebied, maar voor het echte werk huren ze jou juist in. Dus ze kennen toch niet alle terminologie. Of zelfs helemaal niet, wat bleek toen mijn contactpersoon van een duur en groot reclamebureau niet het verschil kende tussen portret en landschap. Een beeld in portret is rechtop staand, zoals je een pasfoto neemt en een beeld in landschap is liggend, zoals je een landschap meestal fotografeert. Daarom gebruik ik maar vierkante foto’s.

Schrijf geen jip-en-janneketaal

Vrij van vaktaal schrijven is nog geen kinderboek. Alsjeblieft zeg. Je lezers zijn volwassenen. Zo niet, dan zit je op de verkeerde website(!) Als je schrijft, stel je dan voor dat je lezer iemand is die wel slim is, maar niets weet van jouw vak. Iemand die slim is in een ander vak. Je huisarts, of als je huisarts bent: je advocaat. En gebruik gewone woorden in plaats van de moeilijke variant. Ga niet moeilijk doen om het moeilijk doen. Ook hoogopgeleiden lezen liever een gemakkelijke tekst.

Hoe dan wel?

Speciaal voor bètawetenschappers heeft Ionica Smeets een fijn boekje geschreven: Het exacte verhaal. Maar ook een jurist, ambtenaar, deurwaarder, automonteur, kortom, iedereen die een vak beheerst, gebruikt vaktaal. Je gaat er bijna per definitie vanuit dat je doelgroep precies begrijpt waar je het over hebt. Laat je tekst eens lezen aan iemand uit je doelgroep die eerlijk tegen je durft te zijn.

Moeilijke tekst is domme schrijver

Het is nog veel erger: mensen die een ingewikkelde tekst lezen, denken dat de schrijver minder slim is, dan wanneer ze een eenvoudige tekst met dezelfde inhoud lezen. Wie echt intelligent is, schrijft helder en duidelijk. Dan voorkom je bijvoorbeeld ook een vervelend misverstand. Om dit te onderstrepen heb ik mijn Algemene Voorwaarden in klare taal geschreven. Ga maar kijken. Twee A4’tjes in een twaalfpuntsletter. Zonder de gebruikelijke gebakken lucht. Geen jip-en-janneketaal. Een ander sympathiek voorbeeld is deze tekst in het Engels van masterstudenten die hun thesis in heldere taal hebben uitgelegd. Af en toe zelfs hilarisch.

Leef je in!

Moeilijke en lange woorden gebruiken is niet intelligent. Inleven in je doelgroep wel. Hopelijk is dit het einde van een langdurig misverstand. Welk woord neem jij je voor om niet meer te gebruiken? Schrijf het hieronder en ga de uitdaging aan!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

4 gedachten over “Intelligente doelgroep? Houd het simpel”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten