Leer je doelgroep kennen met een doelgroepanalyse

Wil je zakelijk bloggen? Of alleen maar communiceren, online of offline? Leer je doelgroep dan kennen met een doelgroepanalyse. Te veel mensen spuien hun boodschap zonder enig idee aan wie ze die richten. Als je alleen maar je verhaal kwijt wilt, dan kan dat voldoende zijn. Maar als je wilt dat je boodschap ook aankomt, begin je bij je doelgroep.

2,5 minuut leestijd

doelgroepanalyse: wat wil je doelgroep eigenlijk?

Bij wie moet je boodschap aankomen?

Eerder heb ik het al gehad over je doelgroep. Ik ga er hier dus vanuit dat je precies één persoon kunt benoemen die je doelgroep vertegenwoordigt. 

Maar wat wil zij?

En wat wil ze van jou?

Te veel mensen gaan er in hun communicatie vanuit dat ze precies weten wat de aangesprokene wil en denkt. Zonder enige vorm van doelgroepanalyse. 

Het klinkt heel wetenschappelijk en dat is het ook. Maar als je wilt dat je boodschap overkomt, pleeg je dagelijks een doelgroepanalyse. 

Leermoment

De ochtend dat mijn zoon werd geboren, had ik al heel vroeg weeën. Maar we belden de verloskundige nog maar niet, want we wilden haar zo vroeg niet wakker maken. Toen we dat eindelijk om 8 uur wel durfden, zei ze: ‘Had me eerder gebeld, ik lag net in bed. Nu moet ik me nog aankleden voor ik bij je kan zijn.’ Ze had de hele nacht doorgewerkt. Wisten wij veel.

In elke relatie komt het ook voor: je doet aannames over wat de ander wil, denkt en doet. Maar je checkt het veel te weinig. Ook daar geldt: voer een doelgroepanalyse uit.

Ken jij je doelgroep?

Als je een dienst of product aanbiedt, denk je te gauw dat je doelgroep daar echt op zit te wachten. Maar werkelijk, je doelgroep is met iets heel anders bezig. Die heeft zijn eigen verhaal. 

Hoe doe je een doelgroepanalyse? Met andere woorden: hoe ontdek je het verhaal van je doelgroep?

Het antwoord had je zelf kunnen bedenken: vraag het hen.

Een goed, persoonlijk gesprek met iemand uit je doelgroep is het beste. Stel open vragen en wees nieuwsgierig naar wat erachter zit. Vraag door. Check of je aannames kloppen.

Jouw doelgroepanalyse

Maar je kunt in die doelgroepanalyse natuurlijk wel een klein beetje een richtlijn gebruiken. Vroeger had ik ook uitgebreide gesprekken met mijn doelgroep, terwijl ik eenmaal achter mijn computer toch niet precies hun verhaal wist te reproduceren.

Tips van Aristoteles

Je bent gelukkig niet de eerste. De eerste die een doelgroepanalyse uitvoerde en de stappen ervan op papier zette, was Aristoteles. Al zal hij het geen doelgroepanalyse noemen. Hij analyseerde de elementen van een verhaal, aanvankelijk voor het theater, gewoon omdat hij dat wilde weten. Die elementen kun je één op één overnemen in je doelgroepanalyse. En ik mag Arie zeggen.

Vraag het zelf: leer je doelgroep kennen

Kies eerst een paar vertegenwoordigers van je doelgroep. Dezelfde soort mensen, maar wel uit één doelgroep. Liefst mensen die je nog niet kent. Vraag ze of je ze mag interviewen voor je doelgroepanalyse. Negen van de tien gaan akkoord. 

Leer je doelgroep kennen en stel ze Arie’s vragen. Voeg de antwoorden samen. Plak er hun foto’s bij en hang het op. Dit is je klantverhaal. Gebruik dit steeds als uitgangspunt bij het formuleren van een boodschap aan je doelgroep. Vooral als je blogt.

Hoe trek je hun aandacht? Daar geef ik antwoord op in een ander artikel. 

Hulp nodig?

Lukt het niet meteen? Heb je nog hulp nodig? Neem contact op en ik vind een oplossing op maat voor jouw situatie en budget.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “Leer je doelgroep kennen met een doelgroepanalyse”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten