Hoe vind je nieuwe ideeën voor je blog?

ideeBlogartikelen om je te helpen met nieuwe ideeën voor je blogartikelen

Misschien dat mijn tags, categorieën of titels niet duidelijk genoeg waren, in elk geval vroeg Joris de Wildt mij tips om te gaan bloggen. Op deze websites staan al een paar artikelen daarover:

Begin met een mindmap:  Inhoud voor je blog
Zo kun je ook beginnen:  Drie onderwerpen om je blog te beginnen
Hoe schrijf ik mijn eerste blogbericht?
10 tips voor nog veel meer blogberichten

Maar omdat ik altijd weer nieuwe ideeën heb om over te bloggen, kan ik hier ook nog wel iets over schrijven, dus toch nog een blogartikel over ideeën voor onderwerpen.

Joris

Ik hielp hem met de tekst van zijn website en zijn opt-in over mentale support bij het herstellen van een sportblessure. Omdat ik zelf in die situatie terecht kwam tijdens het schrijven, sprak zijn verhaal mij bijzonder aan en heb ik stiekem al baat gehad bij zijn tips. Check dus even zijn website als je ook herstellende bent van een sportblessure.

Dit verhaal gaat over jou

Maar dit gaat niet over Joris – of eigenlijk juist weer wel. Want Joris is mijn doelgroep en al mijn blogartikelen gaan over mijn doelgroep, zoals ook jouw blogartikelen over jouw doelgroep moeten gaan. Want mensen zijn gek op verhalen, vooral als ze over henzelf gaan. Ik weet nog dat mijn vader mij verhaaltjes vertelde aan mijn bed die altijd een klein meisje in een geruite pyjama als held hadden.

Begin je artikel voor je doelgroep

Begin dus elk blogartikel met je in te leven in je doelgroep. Wat zijn hun vragen? Wat zouden zij op een zoekmachine intikken? Welke vragen stellen ze aan jou? Wat vragen ze als je vertelt wat het is dat je doet? Welke problemen ervaren zij?

Denk niet: die vragen beantwoord ik even kort  op mijn pagina FAQ (frequently asked questions of veel gestelde vragen), want die is heel ergens anders voor. Beantwoord de vragen waar je doelgroep mee zit in een blog.

De vragen die jij bedenkt, maar waar zij niet mee zitten

Je loopt hierin maar één risico: dat jij niet voor je klant kunt denken. Om te beginnen zit jij bijna per definitie niet in de situatie van je klant, zelfs als je daar ooit in hebt gezeten. Bovendien kan het zijn dat jouw oplossing – je product of dienst – niet direct aansluit bij het probleem van je klant. Of je klant zit in een ontkenningsfase en denkt helemaal geen probleem te hebben. Ford schijnt gezegd te hebben: ‘Als ik mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, hadden ze om snellere paarden gevraagd’. Het ging dus om snelheid, niet direct om auto’s. Iemand die verdieping en meditatie aanbiedt, heeft misschien een doelgroep die veel te gehaast leeft om stil te staan bij een behoefte aan verdieping, terwijl ze dat eigenlijk heel hard nodig hebben. Spreek hen dan aan op de haast die ze ervaren, niet op de behoefte aan verdieping.

Vraag het zelf

Test dit daarom bij je klant: wat is nou echt je vraag? Dat heb ik Joris ook gevraagd. En mijn andere klanten. Of ik noteer de vragen die ze me stellen. Hoe meer klanten, hoe meer vragen. Steeds net weer anders gesteld.

Het artikel

O, en hoe je je blogartikel dan schrijft? Eenvoudig, je geeft gewoon uitgebreid antwoord op die vraag. Blijkt altijd weer dat dat veel meer uitleg en voorbeelden vergt dan je dacht. Spiek nog even bij Arie over de opbouw en bij Arie’s fastfood (vraag de gratis kaart aan door je postadres te mailen naar kaartarie@blogbijbel.nl) als je een voorbeeld wilt gebruiken.

Wil je me helpen?

Heb jij nog een vraag? Stel hem in het reactieveld hieronder en je krijgt antwoord. Vaak in de vorm van een blog.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “Hoe vind je nieuwe ideeën voor je blog?”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten