Pakkende titel: 15 strategieën

Een pakkende titel belooft, prikkelt, daagt uit en activeert. Maar hoe maak je zo’n titel? Probeer het eens aan de hand van de 15 strategieën van Omdenken, het adviesbureau dat je helpt buiten de gebaande paden te denken.

Voorbeeld: beveiliging van websites

Je hebt een blogartikel geschreven over een bloedserieus onderwerp. Bijvoorbeeld de beveiliging van de websites die je bouwt. Saai! Maar erg hard nodig voor je doelgroep, want ze zijn zo argeloos als een toerist op de Dam in Amsterdam met een wijd openstaande rugzak. Hoe schrijf je daar een pakkende titel voor met een lekker intro?

pakkende titelHet gaat niet om jou

Denk niet aan je eigen probleem, want dat is niet interessant voor je websitebezoeker. Verplaats je in het probleem voor je doelgroep. Een pakkende titel gaat dus ook niet over jou of je bureau, het gaat over je potentiële klant. Net als je hele artikel overigens.

Smokkelen is toegestaan

Ik begin meteen met smokkelen. De strategie van Omdenken is natuurlijk dat je met wachten sommige problemen vanzelf oplost. Terwijl mijn suggestie hier juist is dat wachten niet de oplossing is. In de titel hoef je niet het probleem van je klant op te lossen. Die oplossing ligt in jouw product. Het gaat om het oplossen van jouw probleem dat je klanten beveiliging niet sexy vinden. Of in elk geval dat je hen wil verleiden om je artikel te lezen dat zo ongelooflijk belangrijk is voor hen. Daarbij heb je vooral wat creativiteit nodig, geen strikte regels. Met deze strategieën wil ik je helpen creatief te denken.

Schrijf je titel achteraf

Een titel schrijf je het beste achteraf. Er zijn natuurlijk titels die je van te voren invallen, maar zelfs dan kun je het beste achteraf nog even checken of de vlag de lading wel dekt. En of het wel werkelijk zo’n aantrekkelijke titel is.

Je intro sluit aan op je titel en prikkelt verder

Je intro is nog niet je artikel zelf. Gebruik het intro voor je metatekst, in de mailing om je lezers te verleiden door te klikken naar je website en in je social media. Soms is het handig om die tekst voor elke toepassing iets aan te passen. De metatekst is de tekst die op Google verschijnt als Google je artikel vindt op de juiste zoekwoorden. Waar je die precies plaatst, vraag je je webbouwer.

Strategie 1. Wachten

Titel: Hoe lang durf jij al je wachtwoorden op Facebook te plaatsen?

Intro: Niet alleen van al je socialmedia-profielen, maar ook van je website en je bank. Want wie is er nou geïnteresseerd in jou en je website? Toch niet? Waarom laat je dan wel de achterdeur van je website wagenwijd open staan?

Alternatieve interpretatie: schrijf je artikel en leg het een nachtje weg. Lees het morgen nog eens over en dan valt je wel een goede titel in.

De andere 14 strategieën voor een pakkende titel

Die kun je hier direct downloaden met voorbeelden en interpretaties.



Stuur mij het recept met 15 strategieën voor pakkende titels.

Nou jij

Kies een strategie en schrijf een pakkende titel en intro, zodat je lezers wel moeten klikken.

Lukt het toch niet? Vraag mijn tip voor jouw onderwerp in het reactieveld hieronder. Noem er wel je doelgroep bij.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten