Privacy in je bedrijfsblog

Hoe respecteer je de privacy van klanten in een casus?

Op mijn blogcafé krijg ik vaak vragen over privacy. Blogcafés geef ik aan vaste klanten van de blogservice. Een verhaal op je blog is krachtiger als je voorbeelden gebruikt uit je eigen praktijk. Je laat dan aan de websitebezoeker zien hoe je een project aanpakt; wat je werkwijze is. Bovendien zegt een echt gebeurde casus meer over je bureau dan iets wat je verzint of een aantal tips. Zelf verwerk ik vaak casussen in mijn tips, zoals hier.

privacyEr gaat altijd iets mis

Maar klanten willen niet altijd genoemd worden. Want elk verhaal, juist een succesverhaal, gaat óók in op wat er mis gaat. De fouten en problemen die er speelden. Meestal is dat geen probleem; in elk bedrijf loopt wel eens wat mis en als het goed is afgelopen, zijn veel bedrijven zelfs trots op hun verhaal. Maar niet altijd.

Hoe kun je toch een interessante casus beschrijven zonder je klant voor het hoofd te stoten? En hoe bescherm je de privacy van jezelf en de mensen om je heen?

Interview

Klanten interview ik graag. Zoals Willem Brethouwer van SAMR. Daarmee heeft de klant exact in de hand wat hij zegt en in welke context. Ik laat hen uiteraard achteraf nog altijd een keer naar de tekst kijken voordat ik die plaats, zodat er geen ongemakkelijke uitspraken in staan of zaken die ik verkeerd begrepen heb.

Anonimiseren

Daarnaast kun je klanten natuurlijk opvoeren onder een andere naam. Als organisatieadviseur is het vaak niet relevant wat voor soort bedrijf het precies is. Je kunt gemakkelijk een andere branche in het verhaal gebruiken. Ten slotte kun je in persoonlijke situaties, zoals een intensieve coaching, mannen en vrouwen omdraaien – dan herkennen mensen zichzelf vaak niet eens in de casus. Zo waarborg je de privacy van gevoelige casussen.

Naam, toenaam en link

Idealiter vertel je het verhaal precies zoals het gegaan is, met naam en toenaam van de betreffende klant en ook een link naar haar website. Vraag daarvoor wel altijd toestemming en accepteer het ruimhartig als de klant dat niet wil – privacy moet je altijd respecteren.

Opbouw van je casus

Check of je in je verhaal of je interview in elk geval antwoord geeft op de volgende vragen. Het hoeft niet altijd expliciet, maar ga er niet bij voorbaat vanuit dat de websitebezoeker het wel weet.

  1. Over wie gaat de casus? Kies altijd een persoon uit het bedrijf waar je opdracht speelde en beschrijf de casus vanuit zijn visie.
  2. Wat wil deze persoon persoonlijk bereiken in het bedrijf; wat vindt hij écht belangrijk – niet omdat het nu eenmaal in de ‘visie en missie’ van het bedrijf staat.
  3. Waarom lukt dat niet; wat weerhoudt hem ervan om het op te lossen?
  4. Waarom is het urgent en belangrijk om op te lossen? Dit levert vaak een interessante knal op om mee te beginnen.
  5. Wat heb jij de hoofdpersoon aangereikt zodat hij het kon oplossen? Geef eventueel kort aan op welke bureaufilosofie je dat baseert en verwijs ernaar met een link.
  6. Welk concreet resultaat heeft je oplossing opgeleverd en hoe draagt dat bij aan punt 2.? Zorg altijd dat je verhaal goed afloopt. Het probleem is opgelost. Niet altijd 100% en niet op alle fronten, maar leg de nadruk op wat goed is gegaan. Dan zet je je klant in het zonnetje en heeft niemand het meer over privacy.

De fans herkennen hier het welbekende verhaal van Arie. Zie het niet als een keurslijf, maar als een hulpmiddel en een checklist.

Vaktaal

Houd bij het beschrijven van de casus speciaal rekening met de vaktaal van de betreffende branche; wellicht ben je zelf gewend geraakt aan bepaalde woorden omdat je in die branche een project hebt uitgevoerd, maar veel bloglezers komen uit een heel andere branche en kunnen toch veel aan je voorbeeld hebben. Laat het dan lezen door een collega die de bewuste branche niet kent, of zelfs iemand van buiten je bedrijf.

Begeleiding

Wil je begeleiding in het beschrijven van een casus of loop je vast in het omzetten naar een geanonimiseerde versie? Neem contact op. Eenmalig advies of een klikscan is gratis.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten