Resultaat van je website – de wetenschappelijke methode

resultaat van je website‘Leuk hoor, zo’n website. Maar wat levert het nou op? Ik wil gewoon resultaat zien.’ Dat hoor ik regelmatig van klanten. En terecht. Uiteindelijk wil je gewoon verkopen. Je mensen van de bank op project. Je verkoopt geen kleding of zo, dus een online shop werkt niet. Maar reclame heeft ook zijn beste tijd gehad.

Vertrouwen komt te voet – geef het rolschaatsen

Het liefst wil je dat ze je website zien en meteen je mensen inhuren. Maar zo werkt het niet. Jij huurt zelf ook geen accountant in op basis van een leuke website. Je wilt eerst weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Je wilt ze eerst leren kennen. Na een tijdje ga je ze langzaam vertrouwen. Zo werkt een blog. Dat vertrouwen groeit sneller als je je doelgroep betrekt bij je bedrijf. Bijvoorbeeld door ze iets te laten doen. Door zich met jou te laten verbinden. Dat geeft het vertrouwen als het ware rolschaatsen om sneller bij jouw bedrijf aan te komen.

Begin met het eind

Wat wil je dat je lezer uiteindelijk doet? Wil je dat ze reageren op het artikel? Zeg dat dan. Gewoon, in de gebiedende wijs. Niet vriendelijk vragen, dat biedt te veel ruimte om weg te klikken: klik hier, reageer nu, deel snel! Woorden zoals hier en nu geven een extra zetje om het ook echt te doen. Ze genereren urgentie. Maak het gemakkelijk en zet er een knop of een link aan vast, zodat één klik genoeg is voor meer resultaat van je website.

Stel een gemakkelijke vraag

Direct voor die opdracht stel je de eindvraag. Die moet een persoonlijk antwoord uitlokken, gemakkelijk op te roepen, liefst met een uitgesproken mening. Is dit jurkje wit-goud of zwart-blauw? Ben je van Windows of Apple? Vlees, vis of vegetarisch? Hierop geeft vrijwel iedereen gemakkelijk antwoord. Dat is dan gemakkelijk ingevuld in het reactieveld. Nog gemakkelijker zijn vragen waarop je ja of nee moet antwoorden. Maar stel dan wel vragen waarop je klant uitgesproken ja op wil zeggen. Ben je hier blij mee? Ben je nieuwsgierig geworden? Vind jij ook dat …?

Mensen vergeten wat je zei, maar ze onthouden hoe ze zich bij je voelen

Met een blog zorg je dat mensen voelen, denken en doen wat jij wilt. Zodra je antwoord kunt geven op een vraag, krijg je endorfine. Dat voelt lekker – instant bevrediging, die ze koppelen aan jouw verhaal en jouw website. Antwoord je ja op een vraag, dan zit je in een positieve modus. Dan ben je eerder geneigd om te doen wat iemand je opdraagt. Nog lekkerder wordt het als je er een cadeautje aan toevoegt: doe wat ik zeg en je krijgt wat lekkers. Bijvoorbeeld een kleine demonstratie. Een proeve van je kunnen. Een waardevolle whitepaper.

Manipulatie

Manipulatie? Ja. Want je wilt resultaat van je website. Amerikaans? Misschien. Je kunt het ook wetenschappelijk noemen, want die zogenaamd Amerikaanse online communicatie is gebaseerd op veel onderzoek. Ethisch? Dat ligt eraan wat je wil dat ze doen. Ik laat het aan jouw integriteit over of dat iets ethisch is.

Resultaat van je website

Wil je ook resultaat van je website? Deel dit artikel dan nu op LinkedIn.
Mail een printscreen naar cline@clinekennisdelen.nl, dan krijg je een gratis scan van jouw website.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

4 gedachten over “Resultaat van je website – de wetenschappelijke methode”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten