Succesvol bloggen: wat levert het op?

“Hoe kan ik succesvol zakelijk bloggen zodat het de conversie van mijn website vergroot?” vraagt een Kit de Haan mij.

De kracht van succesvol bloggen brengt potentiële klanten sneller terug. Maar wat is een goed geschreven blogartikel? Gaat het om de inhoud, de vorm of de kwaliteit van de tekst?

succesvol bloggen

Hoe werkt succesvol bloggen?

De kop en de eerste alinea trekt je lezers erin, de tekst loopt zo goed dat ze het zich niet bewust zijn, ze lezen een verhaal dat over hen gaat en wat zij belangrijk en urgent vinden, en het is zo opgebouwd dat het bevredigt als het uit is. Met je call to action maak je het potentiële klanten ten slotte heel gemakkelijk om te reageren.

Omgekeerd lezen slechte teksten met horten en stoten en ze bevredigen niet. Mensen haken dan snel af en lezen ze helemaal niet meer, laat staan dat ze je gaan volgen. Maar zo zwart-wit is het natuurlijk niet.

Mijn ervaring met mijn blog is dat ik mensen ergens tegenkom en jaren later komen ze bij me met een opdracht. Contact houden we via mijn blogartikelen, die ik mail en post op social media. Andere mensen, die ik soms helemaal niet ken, zien mijn artikelen op social media, klikken door en lezen ze, gaan me volgen en na verloop van tijd benaderen ze me.

Succesvol bloggen gaat over de inhoud

Content is king, zeggen de marketeers en daarin hebben ze gelijk. Het gaat natuurlijk om de inhoud die jij als expert te vertellen hebt over jouw diensten. Zonder inhoud geen verhaal en zonder verhaal geen blog. Sterker nog, wat ik ook doe voor mijn klanten, ik vind het essentieel dat ze zelf de inhoud aanbrengen. Ik zal nooit iets bij elkaar googelen of verzinnen over een onderwerp, hoeveel ik er ook vanaf weet. Wat op de inhoud onderscheid jij je met je bedrijf.

Succesvol bloggen gaat over de kwaliteit

De helft van de mensen die mijn klant worden vindt dat ze niet kunnen schrijven en de andere helft vindt dat ze zelf heel goed kunnen schrijven. Ze schrijven beiden ongeveer even goed. Mensen die niet mijn klant worden laten hun teksten vaak nakijken door een kennis, familielid of de secretaresse. Iemand die Nederlands, journalistiek of iets dergelijks heeft gestudeerd. Maar het gaat niet alleen om de d’tjes en t’tjes.

Soms denk ik wel dat ik de laatste Nederlander ben die zich daar überhaupt druk over maakt. Een zakenvriendin van mij heeft een boek uitgegeven dat ze voor veel geld heeft laten redigeren. Bij eerste globale lezing vond ik gemakkelijk twintig taalfouten en bij nader inzien redigeerde ik haar pagina’s tot ze net zo rood waren als die van mijn klanten, bijvoorbeeld door de passieve vorm. Met andere woorden: haar redacteur schrijft en redigeert niet beter dan mijn klanten zonder talige achtergrond.

Kwaliteit gaat over de structuur van je verhaal, de leesbaarheid online en de mate waarin jij je lezer weet te activeren. Kwaliteit betekent dat je lezer door de tekst heen glijdt zonder zich bewust te zijn hoe de zinnen lopen.

De verhalen van mijn klanten gaan vaak over veranderingen bij mensen in hun samenwerking. Die zijn heerlijk om te schrijven en te redigeren, omdat ze gaan over het echte leven. Niet elk verhaal leent zich daartoe en mijn eigen blogartikelen zijn vaak veel te instrumenteel om zintuigen in te zetten. Idealiter ontvouwt een verhaal zich als een geurige, kleurige omgeving en spreekt alle zintuigen aan.

Succesvol bloggen gaat over de vorm

De ideale vorm van een blog is een verhaal. Juist voor zakelijk bloggen. Waarom? Alle mensen houden van verhalen want verhalen gaan altijd over mensen. In een verhaal speelt altijd een mens de hoofdrol en als je het goed vertelt is het een mens waarin je doelgroep zich gemakkelijk herkent.

Dat blog staat op de website van je bedrijf en niet op social media, want je wilt dat geïnteresseerden naar jouw website komen en niet op social media blijven hangen waar er nog miljoenen anderen hun aandacht trekken. Je wilt dat iemand verder kijkt op jouw website en wellicht zich inschrijft om je verhalen te volgen. Zonder afleiding.Na verloop van tijd kun je die persoon dan ook je kennismakingsproduct aanbieden om je diensten te laten proeven.

Succesvol bloggen blijft, wat ze ook zeggen

Er zijn goeroes die beweren dat bloggen zijn beste tijd gehad heeft. Zeker is dat elke vorm van social media zal veranderen en dat veel platforms zullen komen en gaan. Bovendien is een website van LinkedIn, Facebook of Twitter niet jouw eigendom. Een ander bepaalt de regels en de vorm. Jouw website, daarentegen, staat onder jouw beheer. Jij bepaalt wat erop staat en hoe. En mensen blijven altijd houden van verhalen, daarvan ben ik overtuigd. Dus als jij verhalen op jouw website plaatst, heb je de duurzaamste vorm waar je zelf de meeste invloed op hebt. Noem het een blog, noem het gewoon een artikel of geef het een nieuwe naam. Wie schrijft, die blijft.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten