Wat kun jij leren van super-bloggers Nisandeh Neta en Amanda Palmer

Wat kun jij leren van super-bloggers Nisandeh Neta en Amanda Palmer?

Na ruim drie jaar bloggen (ik begon januari 2012) wil ik toch wel eens weten hoe anderen het doen. Daarom vergelijk ik twee heel verschillende bloggers die beiden zeer succesvol zijn.

Blogger Amanda Palmer

Amanda Palmer een excentrieke zangeres, die ook een inspirerende TED-talk hield. Amanda houdt onderaan haar blogpost bij hoeveel reacties ze krijgt. Op haar ‘trending blog’ zijn dat er 54. Maar altijd enige tientallen. Volgens mij houdt ze dat niet bij. Je krijgt er in elk geval niets voor als je reageert, behalve een persoonlijk antwoord. Veel volgers reageren op elkaar. Amanda reageert daarop als ze er zin in heeft. Niet systematisch.

  • Amanda’s blog is een dochtersite van haar website.
  • Ze blogt wanneer ze daar zin in heeft. Dat is heel vaak. Soms dagelijks, soms twee weken niet. Al haar blogs zijn gedateerd.
  • Ze blogt over wat haar bezighoudt. Dat is soms extreem persoonlijk. Als artiest houdt ze zich niet echt bezig met wie haar doelgroep zouden vormen.
  • Haar foto’s en filmpjes zijn altijd in haar stijl vormgegeven. Heel uitgesproken.
  • Je kunt aan de website niet zien of die SEO is.
  • Haar titels zijn niet geschreven op ‘klik-aas’, maar ze is van nature al dermate recalcitrant dat al haar titels controversieel zijn.
  • Het lettertype is klein, maar ze gebruikt wel veel wit.
  • Haar blogartikelen verschillen enorm in lengte. Soms 600 woorden, soms duizenden.
  • Je kunt je inschrijven voor nieuws, maar niet voor de blogartikelen. Nieuws noemt ze ook gewoon nieuws.
  • Al haar blogs zijn zieleroerselen, vaak van hoge artistieke en literaire kwaliteit.
  • Voor haar blogs moet je inloggen. Dat kan met een klik op Facebook of Disqus.

Blogger Nisandeh Neta

Nisandeh Neta, oprichter van Open Circles, vindt dat iedere ondernemer moet bloggen. Dus die zal het goede voorbeeld wel geven. Zijn laatste blogartikel heeft op dit moment 6690 views, 161 reacties en 21 shares. Dat is best veel. Dus hij moet wel een briljant blogger zijn. Nisandeh zelf of zijn ghostblogger, dat maakt niet uit. Paar opvallende kenmerken van zijn blog zijn:

  • Zijn titels zijn uitgekiend om op te klikken. Waarover volgende keer meer, want daar kan ik een heel artikel mee vullen.
  • Zijn lettertype is relatief groot, hoewel het nog veel groter kan. Mijn lettertype is zelfs nog groter. Hij gebruikt veel vet en rood. Onderaan het artikel is zijn call to action gemarkeerd in geel. Sinds ik dat laatste heb overgenomen, heb ik ook meer reacties.
  • Hij gebruikt (sinds kort) één grote foto bovenaan met het logo van zijn bedrijf en lelijke kleine plaatjes die hij waarschijnlijk ergens uit een enorme verzameling koopt. Daar kan het dus niet aan liggen :).
  • Hij houdt per persoon bij hoeveel reacties je hebt gegeven en je krijgt een beloning bij zoveel reacties. Het aantal reacties per persoon is voor iedereen te zien en hij vraagt expliciet of je een foto bij je reactie wil plaatsen met ook nog de uitleg erbij hoe dat moet.
  • Elke reactie krijgt een geautomatiseerde bedankmail.
  • Hij verstuurt elke dinsdagochtend om 8 uur een mail (‘nieuwsbrief’) naar zijn e-maillijst met een link naar zijn blog. Elke dinsdag verschijnt een nieuw blogartikel. Ik heb gezien dat mijn doelgroep de mails al opent vanaf 6 uur, dus ik verstuur ze twee uur eerder.
  • De aankleding van zijn nieuwsbrief is bijzonder simpel. Hij gebruikt slechts twee gekleurde balken links van de tekst.
  • De mail richt hij persoonlijk aan de geadresseerde met ‘Beste Caroline’. Dat kan heel eenvoudig met Mailchimp.
  • In zijn mails staan vaak verschillende links, meestal ook nog een link naar het instap- of kennismakingsproduct, naast de link naar het artikel.
  • Hij richt zich heel duidelijk tot zijn doelgroep en spreekt hen voortdurend aan op de dingen die hen bezighouden. Dat weet hij omdat hij dat vraagt. Bijvoorbeeld door die reacties.
  • Hij honoreert reacties bijna altijd met iets extra’s. Een filmpje, een lijst, een vrijkaartje, noem maar op.
  • Zijn blog is onderdeel van zijn website.
  • Zijn blogartikelen zijn niet zelden langer dan duizend woorden. Ik blijf meestal onder de 600.
  • Nisandeh verfoeit SEO. Ik weet niet of hij daar niet toch stiekem op schrijft.
  • Heel soms schrijft hij iets over zichzelf, maar meestal niet in zijn blog.
  • De blogs zijn geen briljante schrijfsels, maar vaak heel praktisch toe te passen concrete tips op een rij.
  • Je kunt reageren zonder in te loggen, maar dan staat er een figuurtje met blozende wangen in plaats van jouw foto naast je commentaar en telt het niet voor de cadeautjes. Om in te loggen moet je uit het artikel en vanuit het inlogformulier moet je het artikel weer opzoeken.

Vergelijking blogs en social media

Zowel Amanda als Nisandeh zijn actief op social media, en zoals je al zou verwachten, doen ze dat ieder op hun heel eigen manier. Ze hebben beide veel volgers. Op Faceboek heeft Amanda’s pagina 314.440 vind-ik-leuks en Nisandeh 16.956, waar ik bij moet zeggen dat Nisandeh vooralsnog alleen in Nederland opereert.  Op LinkedIn heeft Nisandeh 9.249 contacten, Amanda zit niet op LinkedIn. Op Twitter heeft Nisandeh er 2.151, Amanda 1.063.873. Zo heeft ieder zijn eigen medium. Offline geeft Nisandeh bootcamps en andere twee- en driedaagse trainingen en Amanda optredens, after party’s en verrassingsoptredens. En daarin zit hem de crux. Beiden zijn vooral heel goed in het binden van hun publiek offline. Van Nisandeh weet ik zeker dat dát al die reacties op zijn blog genereert en ook Amanda’s website bestaat bij de gratie van haar optredens. Nisandeh heeft 595 filmpjes op Youtube, Amanda 137.000. De eerste twintig pagina’s in elk geval van haarzelf. Beiden hebben te veel aanhang om op elke Tweet of bericht te reageren. Ik gok dat Nisandeh een hoger en stabieler inkomen heeft, maar Amanda is daar dan ook totaal niet in geïnteresseerd.

Wat heb jij hieraan?

Er is één ding waarin Nisandeh en Amanda 100% overeenstemming hebben. Beiden bieden ze waarde aan hun volgers. Nisandeh met concrete tips en adviezen aan ondernemers, Amanda met al haar persoonlijkheid en wispelturigheid en passie. Beiden geven hun volgers waarde, waar ze maar geen genoeg van kunnen krijgen.

Kijk eens bij bloggers die jij waardeert. Kijk wat ze doen, beoordeel het in het licht van je eigen stijl. Probeer eens wat uit. Soms werkt het. Soms niet. Soms voelt het gewoon goed.

Welke waarde heeft dit artikel voor jou? Wat ga jij uitproberen? Laat het weten in het veld hieronder!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

6 gedachten over “Wat kun jij leren van super-bloggers Nisandeh Neta en Amanda Palmer”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten