Template van Arie voor een wervend artikel

ArieEen beetje ondernemer weet zo langzamerhand wel dat bloggen de beste manier is om websitebezoekerse om te zetten in betalende klanten. In marketingtaal: om conversie op je website te realiseren. Het is waar. Wie blogt, die blijft. Maar het werkt niet als je bijvoorbeeld gaat vertellen over hoe je dag was. Of als je de directeur en de medewerkers gaat voorstellen. Vertellen hoe goed je bent werkt averechts. Ook zie ik mensen die afgeven op ‘lastige klanten’, concurrenten die ze vals ‘concullega’s’ noemen, of op wie dan ook. Je raakt er lezers en zelfs potentiële klanten mee kwijt. Af en toe iets vertellen over je bedrijfsfilosofie is heel goed, maar wees daar zuinig mee. Wat je over jezelf vertelt is al gauw teveel. Net als in de kroeg.

‘Heb je niet een template?’

Het is daarom dat mijn klanten mij vaak vragen: ‘Heb je niet een template voor het schrijven van een artikel?’ Dat heb ik. De template werkt niet alleen voor een artikel, maar voor alles wat je wilt vertellen. Het is een template voor elke boodschap en het is al heel oud. Ik schat zo’n 2350 jaar. En het werkt nog steeds. In hoofdstuk 17 van de Blogbijbel leg ik dit uitgebreid uit en geef ik je de bijbehorende vragen. Ook in mijn incompany-workshop  van het Blogcafé behandel ik deze template altijd.

De template van Arie

Ik heb het natuurlijk over Aristoteles. Ik mag Arie zeggen. Hij analyseerde de bouwstenen van een verhaal en was de eerste die er iets over opschreef. Mensen zijn door hun aard vooral geïnteresseerd in zichzelf. In tweede instantie zijn ze geïnteresseerd in mensen die op hen lijken. Daarom zijn ze ook gek op verhalen, want verhalen gaan altijd over mensen. Een verhaal heeft een aantal elementen, die atlijd werken volgens dezelfde template: het gaat dus over een mens die iets wil bereiken. Dat lukt niet meteen omdat er iets is dat die mens weerhoudt. Sommige mensen kunnen hun leven lang in deze fase blijven zitten. Er moet dus iets gebeuren om de held van het verhaal in actie te laten komen. Vervolgens vindt de actie plaats en het eindigt met het resultaat: ze leefden nog lang en gelukkig. Ga maar na: elke film die je ooit gezien hebt, elk sterk verhaal van je vakantie en zelfs elke reclame op Tommy Teleshopping werkt zo.

Je held en haar missie

Arie noemde het de Expositie. Je kiest een held die zoveel mogelijk lijkt op de mensen die je wilt bereiken met je verhaal. Vervolgens geef je je held een missie om je template te beginnen. Dat kan een bedrijfsmissie zijn of een project dat ze wil realiseren. Het is vaak wat abstract. Misschien wil ze haar afdeling gewoon succesvol aansturen.

Je werpt een probleem op

Elke template vergt evenwicht. Zonder probleem of Intrige geen verhaal. Het probleem is een onvervulde behoefte of een barrière tussen je held en haar missie. Ze is bijvoorbeeld op een samengestelde afdeling gezet die geen gemeenschappelijke cultuur hebben, laat staan een gezamenlijk doel. De afdeling bestaat uit een dagdienst en een continudienst. De mensen gaan liever helemaal niet met elkaar om. Zelfs in de lunchpauze mijden ze elkaar. Eerst probeerde ze nog een gezamenlijke barbecue te organiseren, maar dat kon ze moeilijk verplichten en dus bleef de helft weg.

Maak het erger

Je kent het vast wel uit eigen ervaring: het moment dat je denkt: nou is het genoeg! Dat was de druppel! Op dat moment stap je van de weegschaal, pakt een grote vuilniszak en smijt daar alle koekjes, snoep en chips in die je kunt vinden. Vandaag begin je aan de worteltjes! Het kan zijn dat je over een symbolisch gewicht heen bent of soms moet er iemand in je omgeving sterven om te beseffen dat je vandaag moet beginnen om je problemen op te lossen. Onze held krijgt een lastige opdracht van haar baas. Als haar mensen niet gaan samenwerken, kan ze het wel schudden. Nu kan ze het niet meer negeren. Ariofielen noemen dit de Catastrofe. Ik noem het in mijn template ook wel de urgentie.

De oplossing

Nu ze wel moet, is ook de oplossing nabij. Zo werkt de template altijd. Ze vertaalt de opdracht naar haar medewerkers. Ze weet dat het niet op te lossen is zonder samen te werken. Het lot helpt haar, omdat haar baas bedacht had dat de dagdienst late diensten moet gaan lopen. Dit kunnen ze alleen voorkomen als ze de continudienst erbij betrekken. En jawel hoor: in de pauze gaan de dagdienstmensen ineens bij de continudienst zitten. ‘Zeg, hoe doen jullie dat altijd, …’ De continu voelt zich gevleid en werkt mee. Ze werken het probleem samen uit en slagen. Ze slagen zo goed, dat de late diensten voor de dagdienst niet meer doorgaan. Dit is het scharnierpunt in het verhaal, de oplossing, of zoals Arie zei: de Peripetie.

Het resultaat

Het resultaat is niet zo zeer dat de opdracht is geslaagd, maar dat de twee groepen succesvol met elkaar hebben samengewerkt. Arie noemt het theatraal de Apotheose, maar dat was dan ook het uitgangspunt van zijn template. Wist hij veel dat jij er ook nog iets aan zou hebben met je blog!

Wat is de oplossing die jij biedt met je bedrijf? Zet het hieronder in het reactieveld en ik geef je het bijbehorende verhaal in vijf regels. 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

7 gedachten over “Template van Arie voor een wervend artikel”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten