Vaktaal: Hoe leg jij het je doelgroep uit?

doelgroep uitleggenVaktaal: Hoe leg jij het je doelgroep uit?

Klanten, ze snappen ook niks! Alles moet je ze uitleggen. En dat is nog niet eens zo gemakkelijk. Klanten spreken niet jouw vaktaal. Vaak snappen ze niet eens hoe hard ze jouw advies eigenlijk nodig hebben! Een beddenspecialist, die verzucht dat mensen niet weten wat er na een paar jaar in hun kussen leeft. Een leverancier van koffiezetapparaten die klaagt dat mensen niet eens weten hoe ze een goede koffie zetten. Coaches die gewoon weten dat hun klanten niet de discipline hebben om te doen wat ze adviseren.

Elk nadeel hep zijn voordeel

En dat is nu precies de kans! Als je al die mensen kunt uitleggen dat ze gewoon elke paar jaar hun kussen moeten vervangen. Hoe ze een perfecte koffie zetten – zelfs barista-cursussen verkopen. Of ze helpen met het uitvoeren van je advies. Begeleiden. Dat opent een heel nieuwe markt! En denk eens aan de vooropleiding die er nodig is om een organisatieadvies door te voeren. De cultuurverandering. De leiderschapsstijl.

Spreek je doelgroep aan

Elke ondernemer heeft wel kennis waar zijn klanten betere klanten mee worden. IT-adviesbureaus zijn erbij gebaat dat hun klanten zorgvuldig met IT omgaan, systematisch werken en weten wat de nieuwste ontwikkelingen op IT-gebied zijn. Het probleem is dat veel IT’ers bijvoorbeeld in ‘nullen en enen’ spreken: vaktaal. Zo komt het in elk geval over op hun klanten. En dit euvel ligt niet alleen bij IT’ers. Iedere expert gebruikt vaktaal en dat niet alleen, experts gaan vaak van veel te veel voorkennis uit. Een leverancier van deuren spreekt over beslag en rozet alsof iedereen weet wat dat is. Een groenteboer heeft het over okra alsof jij dat wekelijks op je bord krijgt. Daar ben je niet mee bezig. Je hebt wel wat anders aan je hoofd. En nee, dan moet je groenteboer of IT-adviseur niet in jip-en-janneketaal gaan spreken. Dan ben je helemaal beledigd. Je haakt af.

Om je doelgroep te leren kennen, voer je eerst een doelgroepanalyse uit.

Leg vaktaal uit met respect

Je doelgroep is meestal best slim. Alleen geen vakgenoot. Zij kunnen weer andere dingen. Waar jij dan weer niets van snapt. Leg het dus uit in grotemensentaal, maar niet in vaktaal. Zoals ze je in de krant uitleggen hoe de politiek van Burundi ook al weer in elkaar zit als daar ineens een conflict oplaait. Want dat had je even niet paraat. Maar je bent niet gek. Neem een gerespecteerd lid van je doelgroep in gedachten. Of de Dalai Lama – slimme man, maar ongetwijfeld geen vakgenoot van jou. Of Obama. Of je grootmoeder.

Als vaktaal onoverkomelijk is

Soms kan het niet anders. Of loopt je verhaal niet lekker als je elke vakterm moet vermijden. Daar heeft internet een prachtige oplossing voor: links! Hierboven staat een link van ‘barista’ naar de Wikipedia-uitleg. Als je veel vaktaal op je website moet gebruiken, kun je op je eigen website een pagina met vaktaal maken. Zoals ik dat voor ClineKennisDelen gedaan heb.

Stap voor stap

Vertel nu eens stap voor stap wat jouw doelgroep moet weten voor ze jouw product aanschaffen.

Kijk meneer Obama – of mag ik Barack zeggen? – de smaak van koffie begint bij de boon. Er zijn maar een paar soorten. Wij verkopen alleen koffie waar de boer een eerlijke prijs voor heeft gekregen; dat zal u aanspreken. Daarna drogen en branden wij de bonen. Ik kan u beloven dat we daarbij de hoogste standaard aanhouden. Daarna telt de maling. Hoe fijner de maling, hoe sterker de smaak. Dat stelt u hier in, aan de achterkant.

Krijg je de smaak een beetje te pakken? Wat moet jouw doelgroep absoluut weten voor ze aan jouw product beginnen? Kun jij volleerde barista’s van ze maken zonder ze lastig te vallen met je vaktaal? Laat het anderen weten, blog erover en schrijf het in het commentaarveld hieronder! Dan stuur ik jou een plaatje van hoe je stap voor stap je kennis deelt met je doelgroep online.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

7 gedachten over “Vaktaal: Hoe leg jij het je doelgroep uit?”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten