Verveel je bloglezer niet!

Het ergste is een verveelde bloglezer

Het ergste wat je online kan overkomen is een verveelde bloglezer. Want die klikt weg, naar een andere website. Wellicht die van je concurrent.

Een artikel schrijven is al lastig genoeg!

“Lekker, ben ik eindelijk zo ver dat ik een artikel durf te schrijven voor de website van mijn bureau, komt ze daarmee!”

Ik weet het, de uitdaging om zo’n groot wit scherm te vullen is al groot genoeg. Scheid daarom je creatieve fase van je redactieve fase. Zorg maar eerst dat je die boodschap opschrijft, je moet eerst materiaal hebben om er iets moois van te maken. Kom maar op met die alinea vol overduidelijke observeringen. Vertel maar dat het lente is en dat je daarom altijd denkt aan nieuwe projecten. Schrijf rustig eerst een alinea over het weer. Ga helemaal los. Als het scherm te groot en te wit is, begin met een pen op papier. Pas als je hele artikel op schrift staat, ga je schrappen.

verveel je bloglezer nietSchrijven is schrappen

Lees je eerste alinea. Staat daar iets in wat de bloglezer prikkelt, verrast, irriteert, nieuwsgierig maakt of grappig is? Nee? Dan mag je die schrappen. Inleidingen zijn voor scripties op school en boeken van papier. Je bloglezer zit online en heeft weggeklikt voor je met je eigenlijke boodschap begint. Als je die eerste alinea schrapt, valt je tweede alinea met de deur in huis en benoemt meteen wat er wél aan de hand is.

Dodelijke zinnen

Dodelijk saai bedoel ik. Voor de ongeduldige bloglezer dan. Alinea’s die beginnen met:

  • ‘Zoals iedereen weet…’,
  • ‘Tegenwoordig zie je…’,
  • ‘Ervaring genoeg: in de markt, bij ons bedrijf en bij mij’,
  • ‘In het algemeen…’,
  • ‘Als adviseur heb ik hier uiteraard regelmatig mee te maken.’,
  • ‘Duidelijk is dat…’,
  • ‘Dit vraagstuk deed mij denken aan een verhaal van…’,
  • ‘Laten we eens kijken naar…’

Of zinnen als:

“In het huidige tijdperk waarin veranderen cruciaal is, komen vraagstukken op rondom verandermanagement.”

“Volstaan de traditionele denkwijzen nog over verandermanagement? Of is het tijd voor een andere aanpak?”

“Zoals veel projecten begint ook deze met een vraag. Of sterker nog, twee vragen. Prikkelende vragen zetten aan tot denken. Deze doet dat ook.”

Schrappen en meteen over naar die prikkelende vragen! Het is een opmaat voor wat je eigenlijk vertellen wilt. Als schrijver heb je daar soms behoefte aan, maar je bloglezer niet. Schrijf ze dus rustig op om op gang te komen, maar schrap ze in je redactiefase.

Snijd de weg af: cheatlist 4 shortcuts

Hoe breng je nog meer vaart in je tekst? Je kunt alle passieve zinnen actief maken. Als er ergens iets gedaan wordt, is de zin passief. Draai de zin om en vertel meteen wíé het doet.

  • De organisatie wordt veranderd > De mensen veranderen de organisatie
  • De oplossing wordt geboden > Ons bureau biedt de oplossing
  • De klant wordt geholpen > Je helpt je klant

 

Minder woorden, meer vaart. Wees verder alert op constructies als hieronder. Ik heb meteen de verkorte versie erachter geplaatst.

  • Ben je aan het werken > werk je
  • Op welke manier > hoe
  • Het doel dat je wilt bereiken > je doel
  • Met betrekking tot > over

Het resultaat is een lekker leesbaar artikel.

Wat dan wel?

“Lekker makkelijk, om te vertellen wat er allemaal niet goed is”, zul je zeggen. Daarom geef ik hier nog een paar tips van wat wel goed werkt:

  • Begin met een statement. Iets waar niet iedereen het mee eens is. Nuanceer het verderop in het artikel.
  • Spreek je doelgroep aan met een personage waarin zij zich herkennen.
  • Stel een vraag die je doelgroep bezighoudt en geef in het artikel antwoord.
  • Druk je doelgroep met de neus op de feiten: het is vijf voor twaalf; ze hebben geen tijd te verliezen.
  • Spreek je doelgroep aan op de oplossing die zij gewoonlijk kiezen en vertel waarom jouw oplossing beter is.
  • Beloof een resultaat dat haast niet te geloven is. Leg uit in je artikel waarom het toch kan.

Mijn fans herkennen de fasen van Arie. Zorg dat je begint met het verhaal van je doelgroep. Je eigen verhaal komt later in het artikel.

Bonus

Voor de creatievelingen is er een geweldige website: Omdenken. Gooi je boodschap door de omdenkmachine en je kunt er een pakkend artikel van schrijven. Kijk daarvoor naar de 15 strategieën. Bijvoorbeeld de strategie Importeren: maak je vijand tot bondgenoot. Als je wilt waarschuwen voor een bepaalde werkwijze bij projecten, omarm ze dan. Je kunt overdreven enthousiast over die werkwijze vertellen, waarbij er van alles misgaat of juist de positieve punten ervan benoemen.

Ik heb wel eens geschreven dat “… het voordeel van geen blog op je website is, dat je ook niet elke week hoeft te stressen om dat rotartikel te schrijven. Het scheelt je een boel hits op je website en vervolgens ook opdrachten, dus je kunt lekker achterover gaan zitten.”

Dat levert in elk geval een prikkelende inleiding!

Allerlaatste tip

Ten slotte: laat je artikel altijd een nacht marineren en lees het nog eens over. Laat het daarna door een ander lezen. Je partner, je collega of een redacteur. Laat ze streng zijn, want je lezers zijn nog strenger, maar die zeggen niets. Die klikken weg. Je kunt vrijblijvend je artikel een keer door mij laten fileren.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

4 gedachten over “Verveel je bloglezer niet!”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten