Hoe zorg je dat je website iets oplevert? Een stappenplan

stappenplanHeb jij een website? Hoeveel heeft je die gekost? Wat zijn de jaarlijkse kosten van je website? En hoeveel levert hij op? Bedenk dat een website net zo goed een investering is als andere productiemiddelen. Laat die investering niet bungelen onderaan de Google-vindlijsten! Zorg dat het iets op gaat leveren en begin vandaag nog! Zet de eerste stap en ik geef je persoonlijk advies. Voor niets.

Vorige keer gaf ik je een keuze. Of je had liever een stappenplan voor je website. Of je wilde weten hoe je iets kon uitleggen aan je doelgroep. Het eindigde met een nipte voorsprong voor dit artikel. Volgende keer een special omdat Clineschrijft dan 3 jaar bestaat. Daarna de uitleg over de uitleg. 

19 stappen om de investering uit je website te halen

  1. Zorg voor een onderdeel op je website, dat je elke week of maand zelf kunt vullen met je blogartikelen. Zorg dat je lezers zich kunnen inschrijven en stel ze elke keer op de hoogte van een nieuwe blog. Respecteer lezers die zich uitschrijven.
  2. Bedenk wat je wilt bereiken met je website en je blog. Het werkt niet als je alleen reclame maakt voor je product, maar ook niet als je geen relatie legt met je product. Ik zie een website als de opbouw van mijn reputatie.
  3. Bepaal voor wie je schrijft. Maak je doelgroep zo specifiek, dat je een persoon voor je ziet. Je kunt niet één blog voor verschillende doelgroepen schrijven, maar er kunnen zich wel verschillende doelgroepen aangesproken voelen tot jouw website. Het blad Miljonair bijvoorbeeld, heeft waarschijnlijk amper miljonairs onder zijn lezers, maar vooral veel wannabe-miljonairs.
  4. Begin je eerste blogs te schrijven voordat je gaat publiceren. Minimaal vier, maar waarom niet meteen twaalf? Je kunt vlak voor publicatie je blogs nog altijd actualiseren of een actuele blog ertussen plaatsen op je website.
  5. Zet je blogberichten op je blog, maar vertel het nog aan niemand. Kleine kans dat mensen het spontaan vinden. Pas als je er één hebt geschreven waar je tevreden over bent, stuur je er een mail met een link over rond. Misschien eerst in kleine kring om feedback te krijgen.
  6. Een blog heeft een titel die aantrekkelijk is en uitnodigt of prikkelt tot verder lezen. Bijvoorbeeld de vragen die jouw doelgroep je stelt. Stelt je doelgroep nooit vragen? Stap op ze af en vraag hen wat ze van je willen weten. Zoek ze op in je social media, je klantenlijst, op straat of Google ze.
  7. Een blog is een verhaal of een advies, maar in elk geval een cadeautje voor je lezer.
  8. Creëer een inspirerende omgeving: zet prettige muziek op waar je lekker bij werkt. Dat kan van je bui afhangen: activerende muziek als je wat duf bent, minimal music als je behoefte hebt aan een achtergrondruis of wat er verder ook voor jou werkt.
  9. Wil er niets komen? Pak een groot stuk papier. Bijvoorbeeld een behangrol of een A3-tekenblok.Ga met gekleurde stiften of potloden tekenen wat voor jouw doelgroep belangrijk is.
  10. Bouw het verhaal op rond Arie. Arie staat voor Aristoteles die precies kon vertellen hoe een goed verhaal is opgebouwd.
  11. Schrijf je blog naar het resultaat toe; wat wil je dat je lezer aan het eind denkt en doet?
  12. Als je een voorbeeld of metafoor gebruikt, zorg dan dat die klopt.
  13. Kom aan het eind van je blog terug op de teaser van de titel of een detail aan het begin van de metafoor, daarmee brei je je blog rond en dat maakt het aantrekkelijk om te lezen.
  14. Schrap elke zin die niet bijdraagt aan het resultaat voor je lezer (cadeautje) en voor jezelf (product of reputatie).
  15. Zoek er een goede illustratie bij die ook in je huisstijl past.
  16. Structureer je blogartikel met witregels en tussenkoppen.
  17. Bepaal een zoekwoord per artikel en zorg dat dat woord in de titel staat, in ten minste één tussenkop, in de alt-tekst van je illustratie en in ongeveer 5% van de woorden in de totale tekst.
  18. Publiceer je eerste blog en elke volgende op precies dezelfde tijd in de week of maand.
  19. Verspreid de informatie dat je een blog hebt geplaatst per mail (bijvoorbeeld Mailchimp) en social media (Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, etc.).

Hoe kan ik je verder helpen?

En ten slotte: houd vol! Heb je daar hulp bij nodig? Wat houd je nog tegen? Welke stap heeft meer uitleg nodig? Schrijf het hieronder en ik geef je persoonlijk advies en help je op weg met jouw website en blog. Daarmee help je mij omdat ik dan weet waar ik verder over kan bloggen en je ondersteunt je medelezers! Schrijf het nu op!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

11 gedachten over “Hoe zorg je dat je website iets oplevert? Een stappenplan”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten