Wervende tekst schrijven? Zoom in

‘Hoe schrijf je een wervende tekst?’ vragen mensen mij.

leestijd 3,5 minuut

Schrijven kan iedereen, maar bloggen is een kunst. Op mijn workshops en in de Blogchallenge schrijven mensen vaak over hun diensten in het algemeen. Ook als ik klanten van mijn klanten interview voor een blog, beginnen ze vaak over het grote verhaal. De Verandering, de Coaching of het Advies. Maar daarmee onderscheid jij je niet.

Je dienst is geen verhaal

De relatietherapeut van de Obama’s (volgens de autobiografie van Michelle Obama) kan natuurlijk opscheppen dat hij voor de Obama’s heeft gewerkt. Kan geen kwaad. Ik zou ook Michelle Obama citeren uit haar boek, want dat is absoluut een aanbeveling. Maar daarmee ben je er niet. Hij zou op zijn site kunnen schrijven: ‘Ik help koppels die van elkaar houden, maar toch steeds weer botsen door verschillende ambities.’

Wat is een wervende tekst voor de relatietherapeut van de Obama's?

Ik lees bij organisatieadviesbureaus teksten als: ‘Wij helpen bedrijven in verandering. Met onze lean-aanpak worden processen efficiënter.’

En bij coaches: ‘Ik help vrouwen die werk en gezin willen combineren, maar niet weten hoe. Ik help ze weer balans te vinden in hun leven.’

Aardige pitch, hoewel wat saai, maar geen verhaal. Nee, daar zijn de volgenrs van de Blogchallenge zelf ook wel achter. Hoe schrijf je een wervende tekst over jouw dienst die je doelgroep echt raakt?

Zoom in

Vaak vraag ik een voorbeeld. De therapeut zou schrijven: ‘Een vrouw heeft een ambitieuze carrière, haar man heeft grootse politieke ambities en dat blijkt heel lastig met een gezinsleven te combineren.’

Als hij de Blogchallenge met Arie zou vervolgen, schrijft hij waarschijnlijk daarna ‘Ze kwamen bij mij, ik hielp ze niet naar elkaar te wijzen maar naar zichzelf te kijken en daarna kregen ze beiden grote politieke invloed en behielden zowel hun relatie als hun gezin.’

Dat is geen blog, maar een compleet project. Heel interessant, maar hier wordt niemand warm van. Hoe schrijf je een wervende tekst die raakt?

Voorbeeld wervende tekst

Zoom nog verder in. Zoek één moment waarin één kleine verandering plaatsvond. In haar boek beschrijft Michelle Obama precies hoe haar therapeut het in een blog zou kunnen schrijven. Ze begint met het zeer urgente probleem en vertelt hoe ze vele avonden met het eten wachtte en probeerde de kinderen wakker te houden tot Barack thuis zou komen. Totdat ze de koude prak maar opat met de chagerijnige kinderen, de kinderen in bed stopte, de rest van de avond boos bleef en uiteindelijk zelf ook boos in bed stapte omdat zij de volgende ochtend er weer vroeg uit moest.

Zie je het voor je? Herken je het? Dan raakt het.

De vermeende oplossing

Haar vermeende oplossing was dat de therapeut haar aan zou horen en gelijk zou geven. Hij zou Barack eens flink op zijn kop geven, die zou wel luisteren naar zo’n wijze therapeut en ze leefden nog lang en gelukkig. Maar wij weten dat het anders afliep.

De echte oplossing van de therapeut

Dit wordt dus een blog voor de site van de therapeut. Die had een betere oplossing dan dat zijn cliënt zelf had bedacht, want je kunt je voorstellen dat het zo niet werkte. Hij gaf haar geen gelijk en geen ongelijk. Ze leerde stapje voor stapje dat haar frustratie door niemand anders op te lossen was dan door haarzelf en dat zij zelf verantwoordelijk was voor het inrichten van haar leven zoals zij dat wilde leiden.

Michelles resultaat

Valt je intussen op dat het blog op de site van de therapeut staat, maar dat Michellede held is? Dat is precies de bedoeling. Je doelgroep wil zich vereenzelvigen met de held en niet met de therapeut. Het perspectief van de therapeut vinden ze eigenlijk niet belangrijk. Het gaat om zijn klant als vertegenwoordiger van zijn doelgroep.

Michelle Obama nam door de therapie het heft in eigen handen. Ze stelde de tijd vast dat ze met haar dochters at en de tijd dat ze naar bed gingen. Barack kon aansluiten of te laat komen, maar ze zou niet meer op hem wachten. De verantwoordelijkheid om samen met het gezin te eten lag bij Barack. De verantwoordelijkheid om rust en regelmaat in de opvoeding te brengen nam ze in eigen hand. Ja, welrolbevestigend, maar dat is nu eenmaal haar verhaal. Natuurlijk onderging Barack een soortgelijke verandering, maar het gaat nu even om zijn vrouw. En, jawel, ze leefden nog lang en gelukkig en werden nog een mooi presidentskoppel ook.

Hoe schrijf jij nu een wervende tekst?

Wil je een succesvol blog schrijven?

Zoom in op één klant. Niet het complete traject dat je met die klant hebt doorlopen, maaréén aspect ervan, zoals hierboven op tijd thuiskomen. Begin met de prangende kwestie, die de klant snel wilde oplossen en laat met beeldende beschrijvingen je lezer voelen hoe belangrijk het voor haar was. Als het niet helemaal vanzelf spreekt zoals hierboven, beschrijf dan wat de ambitie van je klant was – in dit geval behoud van de relatie.

Vaak heeft je klant een ideaal in gedachten, maar dat is niet realistisch. Beschrijf dat, want als je doelgroep het leest, zal die daar toch aan denken. Neem de wind uit de zeilen, vertel waarom het niet werkt, wat jij hebt gedaan en waarom dat wel werkt. Het resultaat is een concrete invulling van de ambitie; door haar eigen verantwoordelijkheid te pakken en die van haar man terug te geven is de rust hersteld en de relatie behouden, zo niet verbeterd.

Nu jij!

Vind je het toch nog lastig? Neem contact op, dan kan ik je helpen.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten