Zoekmachines: het geheim ontsluierd voor wie durft

zoekmachinesZoekmachines bepalen je omzet, zo lijkt het wel. ‘Hoe scoor ik op SEO?’ en ‘Hoe bepaal je keywords?’ vragen klanten mij steeds weer. Wil jij bovenaan komen op Google? Dan ben je bezig met zoekmachineoptimalisatie. In het Engels Search Engine Optimization (SEO). Het is een beetje een toverwoord. Een toverwoord waar veel zogenaamde SEO-experts veel aan verdienen. Want het gaat helemaal niet om zoekmachines. Onderaan dit artikel heb ik een cadeau voor jou. Waarmee jij enorm gaat scoren!

De theorie van de zoekmachine

Als je brood verkoopt, wil je dat iemand die ‘brood’ zoekt op een zoekmachine direct bovenaan jouw website ziet. Het woord ‘brood’ is dan je trefwoord of keyword. Als jij veel ‘brood’ op je website hebt staan scoor je hoger. Als een ander dat beter doet, kom jij terecht op pagina 4. Of 100. Op dit moment zijn er 28.700.000 resultaten voor ‘brood’.

“Als je een lijk wilt verstoppen, zet het op de vierde pagina van Google. Dan weet je zeker dat niemand het vindt.”

Leuk detail: bovenaan en op een onbetaalde plaats staat brood.net, een kennisbank voor professionals. En kennis delen is nou net waar ik vind dat het om gaat.

De ontwikkeling in zoekmachines

Toen dit nog nieuw was, gingen mensen allerlei keywords op hun pagina verstoppen. Hoe meer hoe beter. Dus Google ging zijn zoekmachine aanpassen. En zo maar door. Het is een kleine wapenwedloop. Zoekmachines verzamelen informatie over jou. Die gebruiken ze onder meer om je resultaten te bieden. Resultaten die te maken hebben met jouw interesses, jouw locatie op de wereld en wat je al eerder hebt ingetypt. Ja, én om de reclame op jouw profiel aan te passen. Ik las in NRC Next dat bedrijven soms tientallen euro’s PER KLIK betalen voor reclame op Google boven de zoekresultaten. € 62,65 voor ‘online autoverzekering’!

Je hebt geen zoekmachine nodig

Om alle SEO-theorieën maar meteen onderuit te halen: ik heb net een leuke opdracht gekregen. Van iemand die mij vond op een pagina die ik allang uit de lucht heb gehaald (in cache, voor de kenners). Erg leuke opdracht. Nooit een keyword voor ingevoerd.

Bepaal je eigen keuze

Als je straks met mijn tips een heel goede SEO-score hebt, ga dan nog eens terug naar Google Analytics. Krijg je meer hits vanuit zoekmachines? Leveren die hits meer conversie op? In andere woorden: verkoop je er meer mee? Zo ja, doorgaan. Zo nee, probeer dan of het scherper kan. Verander niet meer dan één aspect per keer. Of laat het lekker zitten. Vind je klanten met je nieuwsbrief, social media en offline. Dat is toch altijd warmer dan toevallige hits door een zoekmachine. Weeg af hoeveel moeite, tijd en geld het kost om te scoren met SEO en hoeveel het jou oplevert. Overweeg andere inspanningen om aan klanten te komen en bepaal daar de verhouding inspanning/succes van. Maak zelf je keuze.

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Een gedachte over “Zoekmachines: het geheim ontsluierd voor wie durft”

Blogbijbel gebruikt cookies om de site goed te laten functioneren. Klik voor akkoord. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op 'toestaan cookies' om je de beste surfervaring te geven. Ik verzamel anonieme gegevens met Google Analytics om te zien hoe mijn website functioneert en welke blogartikelen populair zijn. Ik volg je niet persoonlijk. Mijn privacyverklaring staat onder Contact: https://www.blogbijbel.nl/contact-met-de-blogbijbel/ Als je deze website blijft gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op 'Akkoord' hieronder, ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten